Modules/Blender-0: verschil tussen versies

Uit basis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Module-status |status=Beta |auteur=Monique Dewanchand, aangepast door Laura van der Lubbe |badge=heeft-badge:: Badges/|...')
 
Geen bewerkingssamenvatting
 
(4 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Module-status
{{Module-status
|status=Beta
|status=Alpha
|auteur=[[heeft-auteur:: Gebruiker:mdewanchand|Monique Dewanchand, aangepast door Laura van der Lubbe]]
|auteur=[[heeft-auteur:: Gebruiker:mdewanchand|Monique Dewanchand, aangepast door Laura van der Lubbe]]
|badge=[[heeft-badge:: Badges/|Blender-0]]}}
|badge=[[heeft-badge:: Badges/Blender-0|Blender-0]]}}
{{Zijbalk Modules}}
{{Zijbalk Modules}}


[[Bestand:Blender_logo_socket.png|thumb|Het logo van Blender]]
== Blender-0 ==
In deze badge maak je kennis met Blender, een grafisch programma dat vaak wordt gebruikt voor modelleren, animaties en games.
Aan het einde van deze badge bezit je de volgende vaardigheden:
* In en uitzoomen
* Roteren
* Kennis over punten, lijnen en vlakken
* Een object vergroten en verkleinen, uitrekken
* Een object bewerken
* Een object toevoegen
* Een object verplaatsen
* Materialen toevoegen
* Renderen
** Render presets bepalen
** Frame rate bepalen
** Output directory zetten
** File format goed zetten
* Belichting
* Animatie:
** Keyframes toevoegen
** Keyframes verwijderen
** De tijdlijn gebruiken
* Linking


== Module Blender-0: 3D modellen voor digitale effecten ==
In de badge [https://infvo.nl/basis/index.php/Badges/Blender-0 Blender-0] vind je tutorials waarmee je deze vaardigheden kunt leren. Tot slot maak je een mini project waarmee je deze badge kunt aanvragen.
 
Vele films en TV reclames maken tegenwoordig gebruik van computer modellen en animaties. Van Finding Dory, Inside Out tot de ultra realistische Junglebook of Gravity allemaal maken ze gebruik van digitale effecten.
Deze module is een eerste kennismaking met hoe digitale werelden worden gecreëerd. Je zult 3D modellen maken, kleuren en materialen toepassen en een scene animeren en renderen tot je eigen korte animatiefilm. Ook werk je met software die in het dagelijks leven gebruikt wordt door professionals om films, reclames en spellen te maken.
 
== Programma's / Website die je moet gebruiken ==
In deze module zullen we gebruik maken van:
* [https://www.blender.org Blender]. Blender is een open source software, waarmee je 3D modellen, animaties en spellen kunt maken.
* [http://b3d101.org/nl/ b3d101]. B3d101 bevat tutorials om te leren modelleren en animeren.
 
== Lesmateriaal ==
Het lesmateriaal bestaat uit een aantal tutorials en een mini-opdracht. De tutorials bevatten een beschrijving, een video (met uitleg in het Engels) en een uitdaging. Het is de bedoeling dat je de tutorial uitvoert en het model of animatie zelf creëert. Voer daarna de uitdaging uit, maar laat je vooral leiden door je eigen creativiteit. Oftewel maak vooral een nog mooier en cooler model of animatie.
 
Je kunt voor iedere tutorial met een nieuw bestand beginnen. Maar je kunt ook 1 bestand gebruiken om al je modellen in te maken. Doe je het laatste dan heb je aan het eind een eigen basis scene die je kunt animeren.
 
'''Modelleren - kleuren - materialen'''
* [http://b3d101.org/nl/feest-aapje/ Feest Aapje]. Hoe zou jouw feest aapje eruit zien?
* [http://b3d101.org/nl/boom-van-kubussen/ Boom van kubussen]. Versier je boom en voeg een paar kadootjes toe.
* [http://b3d101.org/nl/sneeuw-pop/ Een sneeuwpop]. Maak je sneeuwpop en voeg een sjaal toe.
* [http://b3d101.org/nl/kleur-de-sneeuwpop/ Kleur je sneeuwpop]. Kleur je sneeuwpop.
* [http://b3d101.org/nl/huisje-van-een-blok/ Een simpel huisje]. Maak een simpel huis en geef deze verschillende kleuren.
* [http://b3d101.org/nl/een-raket/ Een raket]. Modelleer de raket en geef deze een blauw - witte kleur. Een andere kleur mag natuurlijk ook.
* [http://b3d101.org/nl/belichting/ Belichting]. Leer welke effecten je met welk licht kunt bereiken.
 
'''Animeren & renderen.'''
* [http://b3d101.org/nl/animeer-een-sneeuw-scene/ Animeer een sneeuw scene]. Je kunt bij deze tutorial ook gebruik maken van je eigen gecreëerde scene.
* [http://b3d101.org/nl/renderen-van-de-sneeuwscene/ Render de sneeuw scene]. Render vervolgens je scenes uit.
* [http://b3d101.org/nl/linking/ Linking]. Als je jouw scene hebt gemodelleerd in meerdere bestanden, hoe breng je deze vervolgens bij elkaar? Met linking leer je hoe je objecten uit meerdere bestanden samenvoegt in 1 bestand.
 
Nu is het tijd voor een miniproject.
 
== Mini project - Promofilm voor ICT in de Wolken ==
Je hebt nu genoeg geleerd om een klein project te doen, waarmee je kunt bewijzen dat je genoeg Blender-kennis hebt opgedaan in deze Module. Je gaat een korte promofilm maken voor ICT in de Wolken, met als doel om nieuwe leerlingen te trekken.
De promofilm moet voldoen aan de volgende criteria:
* Het moet duidelijk zijn wat ICT in de Wolken is.
* De introductie film bevat minimaal 2 lichtbronnen.
* De introductie film bevat minimaal 2 objecten die iets met ICT in de Wolken te maken hebben, bijvoorbeeld om 2 leuke projecten te highlighten.
 
== Wanneer verdien je de badge? ==
Als resultaat van deze module laat je zien:
* Je eigen modellen per tutorial.
* Je eigen gerenderde animatie.
* Je mini project.
Dan heb je de badge verdiend.

Huidige versie van 26 okt 2016 om 15:49

Module-status: Alpha
Badge: Blender-0
Modules
  1. Algoritmen en datastructuren-0
  2. Arduino-0
  3. Arduino-1
  4. Blender-0
  5. CSS-0
  6. CSS-1
  7. Databases-0
  8. Databases-1
  9. Excel-0
  10. Excel-1
  11. Git-0
  12. Hardware-0
  13. Hardware-1
  14. HTML-0
  15. HTML-1
  16. HTML&CSS-2
  17. ICT in de Wolken omgeving-0
  18. ICT in de Wolken omgeving-1
  19. JavaScript voor games-0
  20. JavaScript voor games P5 - 0
  21. Linux-0
  22. Linux-1 (shell scripting)
  23. Netwerken-0
  24. Netwerken-1
  25. Ondernemen-0
  26. Photoshop-0
  27. PHP en MySQL-0
  28. Programmeren in JavaScript-0
  29. Programmeren in JavaScript-1
  30. Python-0
  31. Python-1
  32. Regexp-0
  33. Scrum-0
  34. Scrum-1
  35. SQL-0
  36. Storyboard-0
  37. Unity-2D-0
  38. Unity-3D-0
  39. Video-0
  40. Web-0
  41. Web-1
  42. Web-2
  43. Web-3
Badges

Blender-0

In deze badge maak je kennis met Blender, een grafisch programma dat vaak wordt gebruikt voor modelleren, animaties en games. Aan het einde van deze badge bezit je de volgende vaardigheden:

  • In en uitzoomen
  • Roteren
  • Kennis over punten, lijnen en vlakken
  • Een object vergroten en verkleinen, uitrekken
  • Een object bewerken
  • Een object toevoegen
  • Een object verplaatsen
  • Materialen toevoegen
  • Renderen
    • Render presets bepalen
    • Frame rate bepalen
    • Output directory zetten
    • File format goed zetten
  • Belichting
  • Animatie:
    • Keyframes toevoegen
    • Keyframes verwijderen
    • De tijdlijn gebruiken
  • Linking

In de badge Blender-0 vind je tutorials waarmee je deze vaardigheden kunt leren. Tot slot maak je een mini project waarmee je deze badge kunt aanvragen.