Modules/Storyboard-0

Uit basis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Module-status: Alpha
Badge: Storyboard-0
Modules
  1. Algoritmen en datastructuren-0
  2. Arduino-0
  3. Arduino-1
  4. Blender-0
  5. CSS-0
  6. CSS-1
  7. Databases-0
  8. Databases-1
  9. Excel-0
  10. Excel-1
  11. Git-0
  12. Hardware-0
  13. Hardware-1
  14. HTML-0
  15. HTML-1
  16. HTML&CSS-2
  17. ICT in de Wolken omgeving-0
  18. ICT in de Wolken omgeving-1
  19. JavaScript voor games-0
  20. JavaScript voor games P5 - 0
  21. Linux-0
  22. Linux-1 (shell scripting)
  23. Netwerken-0
  24. Netwerken-1
  25. Ondernemen-0
  26. Photoshop-0
  27. PHP en MySQL-0
  28. Programmeren in JavaScript-0
  29. Programmeren in JavaScript-1
  30. Python-0
  31. Python-1
  32. Regexp-0
  33. Scrum-0
  34. Scrum-1
  35. SQL-0
  36. Storyboard-0
  37. Unity-2D-0
  38. Unity-3D-0
  39. Video-0
  40. Web-0
  41. Web-1
  42. Web-2
  43. Web-3
Badges

Module Storyboard

Beschrijving

Deze module behandelt het voortraject bij het maken van een video/game productie: het schrijven van een concept, het script, het tekenen van een storyboard en het voorbereiden van opnames.

Criteria

Module voor Badge Storyboard. ongeveer 10 uur.

Met deze badge verwerf je de basis vaardigheden voor het maken van een video/game productie. De verworven vaardigheden leiden tot een storyboard en voorbereiding voor een filmtrailer of game. Het lesmateriaal is ontworpen voor film en video maar is goed te gebruiken voor het voorbereiden van een game.


Vooraf:

We vergeten het verschil tussen film en video en game. Uiteraard zijn er verschillen aan te merken maar daar gaat het nu niet om. Wij werken met video maar zullen af en toe ook de term film gebruiken.

Belangrijk te weten is dat er verschillende genres en stijlen zijn te onderscheiden. Een genre geeft het thema van de film aan. Genres ontstonden vaak als een vernieuwing of stroming en zijn bakens in de tijd. Voorbeelden zijn western, arthouse, documentaire, sandalenfilm, stomme film, horror, film noir, etc. Naast genres heb je stijlen. Stijlen overstijgen het genre zodat verschillende genres in dezelfde stijl opgenomen kunnen zijn. Als voorbeeld hen je het Genre “documentaire” . Een documentaire kan objectief zijn, maar ook manipulatief. Kijk voor voorbeelden op: http://blog12.dbroej.be/wp-content/uploads/2011/10/20111109filmstijlenvoorreporterworkshop-nl-fr.pdf Een stijl kan gebonden zijn aan een persoon. De stijl van Hitchcock bijvoorbeeld. “Hitchcock keek niet door de camera, maar zegt zijn camera wat hij moet schieten zonder er al te lang naar te kijken. Daarnaast gebruikte hij meestal lange en sierlijke camerabewegingen. Vanaf The Lodger speelde Hitchcock altijd een cameo in zijn eigen films. Hitchcock hield er niet van om op locatie op te nemen en deed dit altijd in de studio. Hij liet een hele set bouwen (de grootste set was voor Rear Window) in de studio en nam daar zijn film op. Hitchcock werd The Master of Suspense genoemd en ik denk dat het de beste benaming is voor een groot regisseur als Hitchcock was.” (bron http://muziek-en-film.infonu.nl/filmsterren/17473-de-filmstijl-van-alfred-hitchcock.html)

Games heb je net als films, animatie en boeken in verschillende genres. Een overzicht:

  • Actiespellen met first-person shooters als Doom of Battlefield(waarbij je vanuit de ogen van de speler waarneemt) en third-person shooters (waar je als camera meekijkt en dus het karakter wel ziet) als Gears of War en Grand Theft Auto. In deze spelen staan vechten en verdedigen centraal.
  • Avontuurspellen waarbij de speler ‘moeilijke puzzels oplost’. Het draait niet om actie, maar vooral het oplossen van hindernis is een belangrijk game-element. Enkele voorbeelden zijn: Fahrenheit en The Legend of Zelda.
  • Role Playing Game waarbij de gamer in een imaginaire omgeving terecht komt. Door het (zelf) besturen van de karakter vertelt hij/zij een verhaal. Hier is een onderscheid tussen
  • Massive Multiplayer Online Role Playing Games zoals World of Warcraft en gewone Role Playing Games als Kingdom of Hearts.
  • Simulatiespellen: Spellen waarin jij de wereld kan simuleren. Zoals The Sims 3 en Rollercoaster Tycoon.
  • Strategiespellen: Spellen waarbij je zorgzaam en bekwaam moet uitdenken hoe je een overwinning naar binnen haalt. Saga is een goed voorbeeld.

Er is veel met de animatiemogelijkheden in games geëxperimenteerd en dit leverde uiteenlopende spellen en stijlen op.

  • Fotorealisme: Animatie wat lijkt op de werkelijkheid: GTA IV en Battlefield 1942.
  • Karakterisme: Animatie met uitvergrote details en dat lijkt op een tekenfilm: World of Warcraft en Super Mario Galaxy.
  • Abstractionisme: Animatie die geen mensen of bestaande voorwerpen visualiseren: Tetris en Bejeweled.


De module

Wat voor soort film of game je ook gaat maken er is altijd een basis waarvan uit je werkt. De volgorde is over het algemeen: concept, script, storyboard,

Voor film/video: voorbereiding opnames, opnames, spotlist maken, montage, eindproductie,

Voor games: Flowchart, uitwerken frontend: playground, avatars en programmeren backend.

Natuurlijk is het nogal een verschil of je een film gaat opnemen die volledig gespeeld gaat worden en allerlei locaties bevat of dat je een montage gaat maken van bestaande beelden of een combinatie van beide. Bij games zijn er grote verschillen in het type en de verhaallijn van een games. Echter de basis blijft hetzelfde. Je moet weten wat je wilt gaan maken! Dat bepaal je door een concept te schrijven en script te maken en gebruik te maken van een storyboard. Doe je dat niet dan kan het zijn dat je een hele leuke film krijgt. De kans is echter heel groot dat je er veel langer aan besteed en meer geld kwijt bent dan noodzakelijk én als je voor een klant werkt het resultaat misschien niet is wat de klant graag wil zien. Deze badge behandeld het voortraject voor de opnames en het bewerken van de film.


Opdrachten:

Je gaat aan de hand van online cursusmateriaal stap voor stap storyboard ontwikkelen. Het onderwerp is een filmtrailer of game. Je mag zelf een onderwerp, genre en stijl bedenken. Elke stap levert een product op die meetelt voor de badge. Let op dat je het project niet te groot maakt. Hoe langer de film of groter het spel hoe meer tijd je kwijt bent met de module.


Het concept: 1,5 uur

Lees het artikel achter de onderstaande link. De artikelen zijn vooral bedoeld als theorie. De bijbehorende opdracht hoef je niet te doen. Daarvoor in de plaats ga je een concept bedenken voor een filmtrailer van je eigen project film. Dit concept ga je in de onderstaande stappen uitvoeren tot een video. https://drive.google.com/a/ictindewolken.nl/file/d/0B-p5u-GFm8yTTEl4Umh5b2stSFk/view?usp=sharing Product: Concept digitaal of op papier


Het script: 2 uur

Lees het artikel achter de onderstaande link. Als opdracht werk je het concept dat je hebt gemaakt uit tot een script. https://drive.google.com/a/ictindewolken.nl/file/d/0B-p5u-GFm8yTczExQ1VhSWNzMjQ/view?usp=sharing Product: script digitaal of op papier


Het storyboard: 3 uur

Lees het artikel achter de onderstaande link. Werk daarna het storyboard uit. Denk er aan dat als je met bestaande beelden gaat werken je in je storyboard ook al gewenste effecten kunt gaan zetten. https://drive.google.com/a/ictindewolken.nl/file/d/0B-p5u-GFm8yTZXoxSjU2SU52OU0/view?usp=sharing Je kunt een storyboard op verschillende manieren weergeven. Hoe je dit doet mag je zelf kiezen. Een mogelijke tool die je kunt gebruiken vind je hier: http://www.storyboardthat.com/ Product: story board digitaal of op papier

Laatste punt Video ontwerp:

Voorbereiding van opnames:(film) 3 uur

Lees het artikel achter de onderstaande link. Ga je met bestaande beelden werken dan heb je hier geen extra opdracht. Wel is het goed om te bedenken of je voor een introductie bijvoorbeeld nog losse beelden nodig hebt die je wel moet maken. https://drive.google.com/a/ictindewolken.nl/file/d/0B-p5u-GFm8yTSDNFV1JfQ1BIdHM/view?usp=sharing Product: Draai schema

Laatste punt Game ontwerp:

Flowchart 2 uur

Lees het artikel achter de onderstaande link. Maak een flowchart van je gameontwerp. Hierin laat je de schermen zien en in welke volgorde of welke crosslinks er zijn tussen deze schermen. Geef ook aan welke acties er gaan gebeuren bij het klikken op knoppen, figuren etc. kortom een actielijst. https://drive.google.com/a/ictindewolken.nl/file/d/0B-p5u-GFm8yTNG1XMWRqa0hZX0k/view?usp=sharing Product: Flowchart


Afhankelijkheden

Je hebt geen voorkennis nodig.

In te leveren materiaal voor het behalen van de badge

Digitaal of analoog een concept, script, storyboard en draaischema.

Ontwerper

  • Ontwerp: Materiaal uit de methode Nijgh Versluys
    • Bijdrage
      • Mark Souwer

Gemaakt 2014-11-11

Gebaseerd op fragmenten uit:

Grafimedia van Nijgh Versluys, wikipedia

Tijdsduur

  • Ongeveer 10 klokuren afhankelijk van de omvang van de trailerontwerp /gameontwerp
  • Houdt je urenbesteding bij in een logboek.
Week Aantal uur Product
1 1,5 uur concept
2 2 uur script
3 3 uur Storyboard
4 2/3 uur voorbereidingsschema / flowchart