Modules/Arduino-0

Uit basis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Module-status: Alpha
Badge: Arduino-0
Module buttons
Modules
  1. Algoritmen en datastructuren-0
  2. Arduino-0
  3. Arduino-1
  4. Blender-0
  5. CSS-0
  6. CSS-1
  7. Databases-0
  8. Databases-1
  9. Excel-0
  10. Excel-1
  11. Git-0
  12. Hardware-0
  13. Hardware-1
  14. HTML-0
  15. HTML-1
  16. HTML&CSS-2
  17. ICT in de Wolken omgeving-0
  18. ICT in de Wolken omgeving-1
  19. JavaScript voor games-0
  20. JavaScript voor games P5 - 0
  21. Linux-0
  22. Linux-1 (shell scripting)
  23. Netwerken-0
  24. Netwerken-1
  25. Ondernemen-0
  26. Photoshop-0
  27. PHP en MySQL-0
  28. Programmeren in JavaScript-0
  29. Programmeren in JavaScript-1
  30. Python-0
  31. Python-1
  32. Regexp-0
  33. Scrum-0
  34. Scrum-1
  35. SQL-0
  36. Storyboard-0
  37. Unity-2D-0
  38. Unity-3D-0
  39. Video-0
  40. Web-0
  41. Web-1
  42. Web-2
  43. Web-3
Badges

Arduino-0

Badge

Badges/Arduino-0


Inleiding Arduino

Het doel van dit korte project is om je kennis te laten maken met Arduino: wat is het, wat kun je ermee, en: wat wil jij ermee maken?

Manier van werken: inleidende voorbeelden

De manier van werken bij deze eerste opdrachten is vooral: tijdens de lab-middagen doorwerken van voorbeelden en tutorials. Hierin staat precies beschreven wat je moet doen om een werkend resultaat te krijgen. Op deze manier proberen we je in korte tijd met een aantal basiselementen kennis te laten maken.

Deze manier van werken is niet typisch voor meer gevorderd gebruik van Arduino. Als je zelf iets wilt maken, moet je je eigen creativiteit erop loslaten. En je moet goed begrijpen waar je mee bezig bent: zowel voor hardware als voor software geldt dat "Copy-Paste" zich op een bepaald moment tegen je kan keren. In een volgende Arduino-module geven we meer aandacht aan het begrijpen en aan het zelf bedenken.

Bij deze eerste oefeningen gebruiken we alleen een "kale" Arduino-opstelling. In de praktijk bouw je deze vaak in: in een robot, in speelgoed, in een game-opstelling, in een huis, enz. Ook in dit inbouwen kun je je eigen creativiteit kwijt: dit bepaalt mede wat een gebruiker ermee doet.

Wat is jouw Arduino-droomproject?

Het belangrijkste resultaat van deze weken is een beschrijving van een uitdagend project wat jij met Arduino zou willen uitvoeren. Mogelijk kun je dat bij ICT in de Wolken maken.

Dat hoeft niet in één stap: je moet misschien eerst (beter) leren programmeren, iets meer over de hardware leren, enz. Bij het opstellen van een plan daarvoor kunnen wij je helpen.

Open Source

Een groot voordeel van Arduino is dat alles Open Source is, zowel de software als de hardware. Dit zorgt onder meer voor dat alles betaalbaar is. Maar veel belangrijker is dat je van alles kunt zien hoe dit werkt, en dat je alles kunt aanpassen aan jouw doel ("remix"). Bovendien is er een grote community die je kan en wil helpen als je ergens zelf niet uitkomt.

Assistentie

Als je om wat voor reden vast komt te zitten, en je komt er zelf niet uit, ook niet met behulp van je maatje, aarzel dan niet om hulp te vragen - tijdens de lab-uren, of via een e-mail naar: help@ictindewolken.nl.

Opdrachten

Voor deze module moet je een aantal opdrachten uitvoeren, en je moet een kort verslag hierover schrijven. Dit verslag bestaat uit twee delen:

  1. een beschrijving van wat je gedaan hebt;
  2. een beschrijving van je Arduino droomproject: wat zou je willen doen met een Arduino?

Besteed aan elk van deze twee onderdelen 1/2 - 1 A4. Je hele verslag is dan 1 tot 2 kantjes A4.

Doorwerken van een aantal tutorials en voorbeelden

De eerste onderdeel is het doorwerken van een aantal voorbeelden, aan de hand van tutorials. Je kunt dit doen aan de hand van de voorbeeld op: http://infvo.com/lab/index.php?title=Arduino_lessen.

  • Je werkt hieraan tijdens de labmiddagen bij ICT in de Wolken
  • Je kunt de tutorials natuurlijk thuis bekijken
  • Probeer t/m les 6 te komen (analoge sensoren).

In je verslag beschrijf je van deze voorbeelden:

  • wat je gedaan hebt;
  • wat je er leuk aan vond;
  • wat je er lastig aan vond;
    • was de uitleg ergens onduidelijk? Wat was lastig te begrijpen?
    • wat de uitleg ergens onvolledig? Wat heb je gemist?

Wat is je Arduino droomproject?

Als tweede onderdeel van je verslag beschrijf je welk project, of welke projecten, je graag met Arduino zou willen uitvoeren. Dit kan een uitdagend project zijn, waarvan je weet dat je het nu nog niet aankunt. We kunnen je helpen om een plan te maken, om de kennis en de vaardigheden hiervoor te verwerven.

Je kunt je hierbij laten leiden door voorbeelden op:

Bedenk dat Arduino's tegenwoordig in allerlei soorten en maten voorkomen. Je kunt deze inbouwen in allerlei soorten robots. Er zijn ook vormen die je in kleding kunt inbouwen, bijvoorbeeld de Gemma. Je kunt je Arduino ook (draadloos) koppelen aan het internet, voor een "Internet of Things" toepassing.

Denk bij de beschrijving van je Arduino droomproject aan de volgende zaken:

  • wat wil je ermee? wat is het doel? voor wie?
  • wat heb je nodig?
    • aan hardware (elektronica) en software?
    • aan andere onderdelen?
    • aan kennis en vaardigheden?
    • aan tijd?

Als je het kunt, mag je hierbij een schets of tekening van het resultaat maken.