Modules/JavaScript voor games P5-0

Uit basis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Module-status: In bewerking
Badge: {{{badge}}}
Modules
  1. Algoritmen en datastructuren-0
  2. Arduino-0
  3. Arduino-1
  4. Blender-0
  5. CSS-0
  6. CSS-1
  7. Databases-0
  8. Databases-1
  9. Excel-0
  10. Excel-1
  11. Git-0
  12. Hardware-0
  13. Hardware-1
  14. HTML-0
  15. HTML-1
  16. HTML&CSS-2
  17. ICT in de Wolken omgeving-0
  18. ICT in de Wolken omgeving-1
  19. JavaScript voor games-0
  20. JavaScript voor games P5 - 0
  21. Linux-0
  22. Linux-1 (shell scripting)
  23. Netwerken-0
  24. Netwerken-1
  25. Ondernemen-0
  26. Photoshop-0
  27. PHP en MySQL-0
  28. Programmeren in JavaScript-0
  29. Programmeren in JavaScript-1
  30. Python-0
  31. Python-1
  32. Regexp-0
  33. Scrum-0
  34. Scrum-1
  35. SQL-0
  36. Storyboard-0
  37. Unity-2D-0
  38. Unity-3D-0
  39. Video-0
  40. Web-0
  41. Web-1
  42. Web-2
  43. Web-3
Badges

Module Javascript voor games-0

P5.js is een bibliotheek voor JavaScript die het tekenen en animeren in een webbrowser eenvoudig maakt. Je gaat deze bibliotheek gebruiken om basisprincipes van het maken van een eenvoudig (web)spel te maken. Daarnaast ga je leren wat een object is en hoe objecten je leven makkelijk kunnen maken. Onderwerpen die aan de orde komen zijn:

  • Beweging in een tekening
  • De rand detecteren en terugkaatsen
  • Objecten maken
  • Collision detection (botsingen detecteren)
  • Invoer van de gebruiker
  • Gameloop stoppen

Programma's/Websites die je moet gebruiken

De tools die je gaat gebruiken mag je zelf kiezen. Wij raden je aan om met de editor Atom en de browser Chrome te werken. In de lesbrieven staat uitgelegd hoe je met Atom kunt werken. Bovendien heb je een webserver nodig om de webpagina te tonen. Python biedt een gemakkelijke manier om een tijdelijke, lokale, webserver op te zetten op de computer waar je op werkt.

Lesmateriaal

Het lesmateriaal bestaat uit een digitaal boek. In dit boek staan alle lessen.

Spiekbrief

Een website over P5.js: P5.js reference

Wanneer verdien je de badge

Voor het verdienen van deze badge moet je in ieder geval alle opdrachten uit de lesbrieven af hebben. Je hoeft deze opdrachten niet in te leveren maar kunt ze natuurlijk wel op je portfolio zetten.

De eindopdracht is het maken van een spel waarin je laat zien dat je de vaardigheden beheerst die behandeld zijn in deze module.

Minimale eisen voor de code:

  • Gebruik van objecten
  • Code met een goede structuur; maak en gebruik functies!
  • Commentaar; leg uit wat er gebeurt in je code als het niet meteen duidelijk is voor de lezer.

Minimale eisen voor het spel:

  • Gebruik bewegende objecten
  • Gebruik collision detection (tussen twee cirkels)
  • Gebruik een object dat met het toetsenbord en/of muis bestuurd kan worden