Project:Netwerken/Vragen-brainstorm

Uit Inf2019
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
De printervriendelijke versie wordt niet langer ondersteund en kan weergavefouten bevatten. Werk uw browserbladwijzers bij en gebruik de gewone afdrukfunctie van de browser.
  • Wat zijn vragen die de leerlingen moeten kunnen beantwoorden?
  • Wat zijn opdrachten die de leerlingen moeten kunnen uitvoeren?

Communicatie

  • geef voorbeelden van communicatie-scenario's uit het dagelijks leven (zonder computers/smart phones enz.).
    • geef aan wat de communicatie-topologie is (1-1, 1-N, N-M)
    • geef aan wat het fysieke medium/kanaal is
    • geef aan wat de codering is; welke (impliciete) afspraken zijn er tussen de verschillende partijen (agents)?
    • welke protocol-elementen/aspecten kun je aanwijzen?
    • kun je iets zeggen over de snelheid (throughput/latency)?
    • welke verstoringen kun je krijgen in deze situatie?

Denk bijvoorbeeld aan: een gesprek; een discussie in de klas; een docent die uitleg geeft in de klas; brief (aangetekende brief); TV; telefoon; radio; vergadering; boek; krant;

  • geef voorbeelden van de manieren waarop je het internet gebruikt voor communicatie
    • wat is in die gevallen de communicatie-topologie (1-1, 1-N, N-M)?
    • hoe belangrijk is in dat geval de veiligheid van de communicatie?

Internet en web

"Het internet is open; Facebook is gesloten"

  • wat bedoelen we hiermee? (dit kan op meerdere aspecten betrekking hebben)
  • wat betekent dit voor een gebruiker?
  • wat betekent dit voor een bedrijf?
  • wat betekent dit voor een overheid?