Project:Physical Computing/Maandag 25 sep: verschil tussen versies

Uit Inf2019
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
 
Regel 13: Regel 13:


== Verslag ==
== Verslag ==
=== Terugblik Kick-off===
Het was een ontspannen bijeenkomst. We hebben weinig input gekregen tav Physical Computing.
=== Opdrachten ===
Eelco:
* Het Arduino materiaal dat Eelco heeft gemaakt is ook geschikt voor deze module. Het doel is deels om leerlingen en docenten te enthousiasmeren, deels om een basis te bieden, de bouwstenen helder te maken.
* Een uitdaging nog is het goed te structureren en in te perken. Liever materiaal wat goed en volledig is en een goede basis biedt, dan materiaal dat alles een beetje behandelt.
* Het materiaal is redelijk makkelijk aanpasbaar, bijvoorbeeld voor Micro-bit en/of ESP8266 (https://wiki.wemos.cc/products:d1:d1_mini_pro)
* De opdracht over sensoren van een mobiele telefoon past goed in thema 1.
Remie:
* Remie verwijst naar het Brinkman materiaal, dat kan als bibliotheek dienen. Leren programmeren, meten en sturen met de Arduino, voor MBO (Jacco de Jong)
* Remie wil helder maken dat je door de software veel meer mogelijkheden hebt met een allerlei sensoren/actuatoren.
* Het doel is om verschillende sensoren te vergelijken met de vraag: wanneer gebruik je het beste welke sensor? De leerling moet in staat zijn gegevens van een sensor op te zoeken.
We hebben het over wat een sensor en actuator precies is, het is belangrijk dat we dit scherp definiëren in de module.
Bij platforms zoals Arduino zit ook altijd een fysisch aspect, hoe sensoren en actuatoren aan te sluiten, en hoe de gegevens te gebruiken. Dat is ook een aspect van informatica. Bij een platform als Lego Mindstorms kan de nadruk meer liggen op het programmeren en de logica.
Leen:
* Opdracht over een stofzuigerrobot, waarbij leerlingen ook verschillende oplossingen moeten vergelijken.
Martin:
* Leerlingen vergelijken verschillende oplossingen met elkaar. Doel is niet dat leerlingen een heel scala aan sensoren of oplossingen leren kennen. Ze moeten wel in staat zijn om een analyse te doen op basis van externe bronnen.
Eelco wijst op het voorbeeld van de valdetector bij ouderen. Soms is het de combinatie van sensoren om het systeem betrouwbaar te maken.
=== Volgende bijeenkomst ===
Iedereen werkt verder aan de uitwerking van de opdrachten. De volgende bijeenkomst brengen we het bij elkaar.
Volgende keer is 5 oktober van 16.00 tot 18.30. Locatie is voor deze keer nog Utrecht Centraal, waarschijnlijk het NH-hotel aan de Jaarbeurszijde.

Huidige versie van 25 sep 2017 om 20:19

Agenda

  • Korte terugblik kick-off
  • Bespreken opdrachten
  • Verdere voortgang
  • Volgende bijeenkomst

Voorbeeldopdrachten

Verslag

Terugblik Kick-off

Het was een ontspannen bijeenkomst. We hebben weinig input gekregen tav Physical Computing.

Opdrachten

Eelco:

  • Het Arduino materiaal dat Eelco heeft gemaakt is ook geschikt voor deze module. Het doel is deels om leerlingen en docenten te enthousiasmeren, deels om een basis te bieden, de bouwstenen helder te maken.
  • Een uitdaging nog is het goed te structureren en in te perken. Liever materiaal wat goed en volledig is en een goede basis biedt, dan materiaal dat alles een beetje behandelt.
  • Het materiaal is redelijk makkelijk aanpasbaar, bijvoorbeeld voor Micro-bit en/of ESP8266 (https://wiki.wemos.cc/products:d1:d1_mini_pro)
  • De opdracht over sensoren van een mobiele telefoon past goed in thema 1.

Remie:

  • Remie verwijst naar het Brinkman materiaal, dat kan als bibliotheek dienen. Leren programmeren, meten en sturen met de Arduino, voor MBO (Jacco de Jong)
  • Remie wil helder maken dat je door de software veel meer mogelijkheden hebt met een allerlei sensoren/actuatoren.
  • Het doel is om verschillende sensoren te vergelijken met de vraag: wanneer gebruik je het beste welke sensor? De leerling moet in staat zijn gegevens van een sensor op te zoeken.

We hebben het over wat een sensor en actuator precies is, het is belangrijk dat we dit scherp definiëren in de module.

Bij platforms zoals Arduino zit ook altijd een fysisch aspect, hoe sensoren en actuatoren aan te sluiten, en hoe de gegevens te gebruiken. Dat is ook een aspect van informatica. Bij een platform als Lego Mindstorms kan de nadruk meer liggen op het programmeren en de logica.

Leen:

  • Opdracht over een stofzuigerrobot, waarbij leerlingen ook verschillende oplossingen moeten vergelijken.

Martin:

  • Leerlingen vergelijken verschillende oplossingen met elkaar. Doel is niet dat leerlingen een heel scala aan sensoren of oplossingen leren kennen. Ze moeten wel in staat zijn om een analyse te doen op basis van externe bronnen.

Eelco wijst op het voorbeeld van de valdetector bij ouderen. Soms is het de combinatie van sensoren om het systeem betrouwbaar te maken.

Volgende bijeenkomst

Iedereen werkt verder aan de uitwerking van de opdrachten. De volgende bijeenkomst brengen we het bij elkaar. Volgende keer is 5 oktober van 16.00 tot 18.30. Locatie is voor deze keer nog Utrecht Centraal, waarschijnlijk het NH-hotel aan de Jaarbeurszijde.