Inf20:Werkgroepen/Curriculum
Toelichting
Dit is een discussiepagina. Als de discussie op deze pagina een redelijk inhoud heeft, en er niet teveel verschil van mening is, wordt de inhoud van deze pagina gebruikt voor de overeenkomstige pagina's in de hoofdnaamruimte (hoofdingang van de wiki).
- Onderteken je bijdragen (dit kan door de knop bovenaan de editor - tweede knop van rechts, of gebruik de tekens:
--~~~~
die resulteren in --Eelco (overleg) 19 okt 2012 00:03 (MST) - Als je reageert op een bijdrage van iemand anders, plaats deze dan onder de betreffende bijdrage
- Inspringen (zoals hier) kan door middel van één of meer
:
's in de eerste posities van een regel.
Inleiding - uitgangspunten
Voor het curriculum hanteren we de volgende uitgangspunten:
- totale omvang is 440 studielastuur (slu) voor VWO, 320 slu voor HAVO
- er is een verplicht deel en een keuzedeel
- we maken onderscheid tussen HAVO en VWO - wat betreft niveau, en mogelijk ook onderwerpen en focus
Criteria: wat moeten leerlingen weten en kunnen, en waarom?
Een curriculum Informatica is niet iets dat je eenmalig vaststelt: je moet dit regelmatig herzien. Het helpt daarbij als je criteria hebt voor het wel of niet opnemen van een bepaald onderdeel. --Eelco (overleg) 20 sep 2012 10:28 (MST)
Direct relevant, direct toepasbaar
De kennis en vaardigheden die we in het curriculum opnemen moeten bij voorkeur direct bruikbaar voor in de ICT-toepassingen die de leerling gebruikt, of die de leerling zou kunnen inzetten voor zijn persoonlijke doelen. --Eelco (overleg) 15 okt 2012 12:38 (MST)
Curriculum - verplicht deel
Programmeren - op welk niveau?
Wat moeten alle leerlingen weten en kunnen op het gebied van programmeren?
Curriculum - keuzedeel
Niet alle onderdelen van het keuzedeel zijn even belangrijk: sommige onderdelen moeten altijd aangeboden worden, bijvoorbeeld om tegemoet te komen aan de variatie onder de leerlingen, andere onderdelen zijn "nice to have".
Verplicht aanbod
Veiligheid (security)
Leerlingen moeten basiskennis hebben op het gebied van veiligheid (Security), in het bijzonder in relatie tot het internet. Mogelijke elementen zijn: virussen, phishing, identity theft, Torjan horses, beschermen van je activiteiten op het web, beschermen van je computer, privacy (wat geef je wel of niet prijs, en wat zijn de gevolgen). De nadruk ligt op de bescherming in de eigen omgeving. Daarnaast kunnen we aandacht besteden aan de bescherming van bedrijven en organisaties (scholen).
- een gerelateerd onderwerp is cyberpesten - daaraan zou ook aandacht besteed moeten worden (hier of elders)?
--Eelco (overleg) 1 okt 2012 01:52 (MST)
Zoeken op het web - en gebruik van informatie van het web
Leerlingen moeten een elementaire kennis hebben van zoeken op het web - op verschillende manieren -, en van het beoordelen en gebruiken van informatie en materiaal van het web. Ze moeten onder andere kunnen beoordelen hoe betrouwbaar een bron is, en wat de mogelijke bedoelingen van aanbieders zijn. Daarnaast is kennis van copyright nodig, in het bijzonder als het gevonden materiaal elders hergebruikt wordt. --Eelco (overleg) 1 okt 2012 01:58 (MST)
zoeken, lezen, (knippen en plakken), etc
Vorig jaar heb ik kennis genomen van werk van Amber Walraven [1] of bv [2]. Een van de velden waar Amber zich mee bezig houdt is hoe leerlingen zoeken (kunnen ze dat goed), kritisch over wat ze vinden, etc. Wellicht kunnen we daar ook iets mee.
Zelf leer ik mijn leerlingen dat het zoeken voor mij een belangrijk punt bij informatica is. Wat wil je te weten komen, wat weet je, wat weet je nog niet. Kunnen bronnen (medeleerling, docent, internet) je op weg helpen om 'wat je wilt weten/beheersen' je eigen te maken? Ik maak wel een onderscheid tussen vinden, knippen en plakken versus begrijpen wat er gaande is en dat dan toepassen. Knip en plak je, dan gebruik je dat om je uitdaging (opdracht, ...) te helpen oplossen en niet te herhalen wat al bekend is. Je bouwt dan voort op wat anderen gedaan hebben. Dit doen we zelf in de praktijk ook. Ik programmeer nu redelijk weinig in assembly en maak redelijk gebruik van bestaande bibliotheken.
-- 121015: Jacob Bunschoten
Facultatief aanbod
Bij het facultatieve deel kunnen (en moeten) we rekening houden met leerlingen met verschillende profielen en verschillende interesses. In het bijzonder moeten we ook materiaal aanbieden dat bij de verschillende profielen past. --Eelco (overleg) 1 okt 2012 01:59 (MST)