Inf20:Werkgroepen/Materiaal

Uit Inf20
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Werkgroepen

Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Taak

Er moet veel nieuw onderwijsmateriaal ontwikkeld worden voor Informatica 2.0. Het is niet direct de taak van deze werkgroep om dat materiaal zelf te ontwikkelen. Deze werkgroep kan an de volgende vragen werken:

  • wat zijn de eisen die gesteld moeten worden aan dit materiaal? Ondersteuning van de docent? Ondersteuning van de leerling?
  • wat zijn de technische mogelijkheden en wensen? Voor- en nadelen van de verschillende vormen?
  • wat zijn goede economische modellen?
    • voor het up-to-date houden van Informatica-materiaal is een aanzienlijke inspanning nodig, die voor een deel door professionals gedaan moet worden. Voor de continuïteit en de kwaliteit is het nodig om de inkomsten te krijgen. Hiervoor zijn verschillende modellen denkbaar, van het klassieke leermiddelen-model tot modellen die gebaseerd zijn op sponsoring of abonnementen voor ondersteuning.

Zo mogelijk betrekken we de leveranciers en auteurs van de huidige Informatica-methodes bij de activiteiten van deze werkgroep.

Achtergrondmateriaal

Vanuit het Informatica-steunpunt Amsterdam wordt achtergrondmateriaal ontwikkeld en ter beschikking gesteld - onder andere het materiaal dat gebruikt is voor de nascholing van Informatica-docenten, gedurende de afgelopen jaren. Dit materiaal wordt aangeboden onder een Creative-Commons CC-BY-SA licentie (net als deze website). Dit betekent dat het gebruikt kan worden in materiaal van uitgevers - mits het resultaat ook onder dezelfde voorwaarden aangeboden wordt. (Dit hoeft een commerciële exploitatie niet in de weg te staan, maar verandert de spelregels wel enigszins.)

Engelstalig materiaal, cursussen van universiteiten

Er wordt veel Engelstalig materiaal ontwikkeld; dit wordt in veel gevallen ook onder bruikbare (CC) licenties aangeboden.

Het materiaal dat bijvoorbeeld aangeboden wordt via de top-universiteiten is niet altijd direct bruikbaar, maar kan op verschillende manieren als bron van inspiratie dienen.