Curriculum

Uit Inf20
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Informatica 2.0

Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Inleiding

Het vak Informatica is een keuzevak voor het examen in de bovenbouw van de HAVO en het VWO, met een totale omvang is 440 studielastuur (slu) voor VWO, 320 slu voor HAVO.

Het huidige examenprogramma

Naar een nieuw examenprogramma

In het jaar 2015 werkt de vakvernieuwingscommissie Informatica onder voorzitterschap van Erik Barendsen aan een advies voor een nieuw examenprogramma. Dit advies wordt, na consultatie van het veld, voor het eind van het jaar aangeboden aan de staatssecretaris.

Het onderstaande curriculum is een voorlopige uitwerking van dit advies. Als de inhoud en status van het nieuwe exameprogamma vastliggen, zal het curriculum hieronder aangepast worden.

Uitgangspunten voor het curriculum

Voor het curriculum hanteren we verder de volgende uitgangspunten:

  • er is een verplicht deel en een keuzedeel
    • het verplichte deel heeft twee doelstellingen: (i) het bieden van een gemeenschappelijke basis; (ii) een oriëntatie op het keuzeprogramma
  • we maken onderscheid tussen HAVO en VWO - wat betreft niveau, en mogelijk ook onderwerpen en focus
    • het moet voor een HAVO-leerling mogelijk zijn om modules op VWO-niveau te volgen.
  • we maken gebruik van de concept-context aanpak

Concept-context aanpak

Modulaire opzet

Voor het curriculum gaan we uit van een modulaire opzet, waarbij we de omvang van een module (net als bij het vak NLT) stellen op 40 slu.

  • het schooljaar wordt meestal verdeeld in 4 periodes (40 weken in totaal)
  • een module komt dan ongeveer overeen met een periode (10 weken van 4 slu per week, of 8 weken van 5 slu per week.)
  • het programma voor het VWO bestaat dan bijvoorbeeld uit 10 van dergelijke modules, in combinatie met een afsluitend project van 40 slu.

Kleinere modules

Voor het verplichte deel kunnen we ook werken met kleinere modules, bijvoorbeeld van 2 of 4 weken (10 of 20 slu), voor het verzorgen van een inleiding in een bepaald onderwerp. Voor sommige leerlingen is deze inleiding voldoende als basiskennis, andere leerlingen kunnen de kennis in een grotere module verder verdiepen.

Door middel van deze kleinere modules kunnen we twee doelstellingen combineren:

  • het bieden van (verplichte) basiskennis
  • het bieden van oriëntatiemogelijkheden
    • deze oriëntatie (en "verplichte confrontatie") is nodig voor onderwerpen waar leerlingen niet uit eigen initiatief kennis mee maken.

Verplicht deel

Keuzedeel