Inf20:Werkgroepen/Concepten: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Regel 22: | Regel 22: | ||
* Mark Guzdial | * Mark Guzdial | ||
** http://computinged.wordpress.com | ** http://computinged.wordpress.com | ||
** http://gacomputes.cc.gatech.edu |
Versie van 14 okt 2012 16:22
Taak
Om ervoor te zorgen dat het materiaal ook op de lange termijn relevant is, moeten we zorgen voor een voldoende conceptuele onderbouwing. Daarnaast spelen principes als algoritmisch denken e.d. een belangrijke rol: het gaat niet alleen om conceptuele kennis, maar ook om een manier van denken en een manier van werken. Het is de taak van deze werkgroep om bronnen te vinden voor dergelijke principes en concepten.
Principes
Algoritmisch denken
Wat is algoritmisch denken?
- Je kunt naar een vierkant kijken als een statisch, wiskundig object, met bepaalde eigenschappen. Je kunt naar een vierkant kijken als het resultaat van een proces: bijvoorbeeld het tekenen van een vierkant met potlood, papier en een geo-driekhoek. Je kunt ook kijken naar het algoritme dat aan dit proces ten grondslag ligt: de beschrijving van de acties die een vierkant als resultaat hebben. Een aspect van algoritmisch denken is dat je bij objecten en processen probeert te begrijpen wat de algoritmen zijn die hieraan ten grondslag liggen.
Laat de computer het werk doen
Computers zijn in eerste instantie bedoeld om ons werk uit handen te nemen. Je moet dan wel weten hoe je een computer voor je eigen doelen aan het werk zet. Je moet op z'n minst herkennen wanneer computers niet goed gebruikt worden - als ze de hoeveelheid "dom werk" vergroten.