Inf20:Werkgroepen/Curriculum: verschil tussen versies
Regel 38: | Regel 38: | ||
=== Facultatief aanbod === | === Facultatief aanbod === | ||
Bij het facultatieve deel kunnen (en moeten) we rekening houden met leerlingen met verschillende profielen en verschillende interesses. In het bijzonder moeten we ook materiaal aanbieden dat bij de verschillende profielen past. | |||
--[[Gebruiker:Eelco|Eelco]] ([[Overleg gebruiker:Eelco|overleg]]) 1 okt 2012 01:59 (MST) |
Versie van 1 okt 2012 08:59
Toelichting
Dit is een discussiepagina. Als de discussie op deze pagina een redelijk inhoud heeft, en er niet teveel verschil van mening is, wordt de inhoud van deze pagina gebruikt voor de overeenkomstige pagina's in de hoofdnaamruimte (hoofdingang van de wiki).
- Onderteken je bijdragen
- Als je reageert op een bijdrage van iemand anders, plaats deze dan onder de betreffende bijdrage
- Inspringen kan door middel van een
:
in de eerste positie van een regel.
Inleiding - uitgangspunten
Voor het curriculum hanteren we de volgende uitgangspunten:
- totale omvang is 440 studielastuur (slu) voor VWO, 320 slu voor HAVO
- er is een verplicht deel en een keuzedeel
- we maken onderscheid tussen HAVO en VWO - wat betreft niveau, en mogelijk ook onderwerpen en focus
Criteria: wat hoort in het curriculum, en waarom?
Een curriculum Informatica is niet iets dat je eenmalig vaststelt: je moet dit regelmatig herzien. Het helpt daarbij als je criteria hebt voor het wel of niet opnemen van een bepaald onderdeel. --Eelco (overleg) 20 sep 2012 10:28 (MST)
Curriculum - verplicht deel
Programmeren - op welk niveau?
Wat moeten alle leerlingen weten en kunnen op het gebied van programmeren?
Curriculum - keuzedeel
Niet alle onderdelen van het keuzedeel zijn even belangrijk: sommige onderdelen moeten altijd aangeboden worden, bijvoorbeeld om tegemoet te komen aan de variatie onder de leerlingen, andere onderdelen zijn "nice to have".
Verplicht aanbod
Veiligheid (security)
Leerlingen moeten basiskennis hebben op het gebied van veiligheid (Security), in het bijzonder in relatie tot het internet. Mogelijke elementen zijn: virussen, phishing, identity theft, Torjan horses, beschermen van je activiteiten op het web, beschermen van je computer, privacy (wat geef je wel of niet prijs, en wat zijn de gevolgen). De nadruk ligt op de bescherming in de eigen omgeving. Daarnaast kunnen we aandacht besteden aan de bescherming van bedrijven en organisaties (scholen).
- een gerelateerd onderwerp is cyberpesten - daaraan zou ook aandacht besteed moeten worden (hier of elders)?
--Eelco (overleg) 1 okt 2012 01:52 (MST)
Zoeken op het web - en gebruik van informatie van het web
Leerlingen moeten een elementaire kennis hebben van zoeken op het web - op verschillende manieren -, en van het beoordelen en gebruiken van informatie en materiaal van het web. Ze moeten onder andere kunnen beoordelen hoe betrouwbaar een bron is, en wat de mogelijke bedoelingen van aanbieders zijn. Daarnaast is kennis van copyright nodig, in het bijzonder als het gevonden materiaal elders hergebruikt wordt. --Eelco (overleg) 1 okt 2012 01:58 (MST)
Facultatief aanbod
Bij het facultatieve deel kunnen (en moeten) we rekening houden met leerlingen met verschillende profielen en verschillende interesses. In het bijzonder moeten we ook materiaal aanbieden dat bij de verschillende profielen past. --Eelco (overleg) 1 okt 2012 01:59 (MST)