Inf20:Werkgroepen/Concepten: verschil tussen versies
(→Taak) |
|||
Regel 16: | Regel 16: | ||
=== Laat de computer het werk doen === | === Laat de computer het werk doen === | ||
Computers zijn in eerste instantie bedoeld om ons werk uit handen te nemen. Je moet dan wel weten hoe je een computer voor je eigen doelen aan het werk zet. Je moet op z'n minst herkennen wanneer computers niet goed gebruikt worden - als ze de hoeveelheid "dom werk" vergroten. | Computers zijn in eerste instantie bedoeld om ons werk uit handen te nemen. Je moet dan wel weten hoe je een computer voor je eigen doelen aan het werk zet. Je moet op z'n minst herkennen wanneer computers niet goed gebruikt worden - als ze de hoeveelheid "dom werk" vergroten. | ||
==== wat is 'het werk'? ==== | |||
Wat eigenlijk het werk waarvoor computers ingezet worden. Dat is al divers. Rekenmodellen (Astronomie, CERN (Higgs), weersverwachting), datamining, databewerking (geluid, beeld), etc. | |||
Initieel waren de computers om rekenwerk sneller en (hopelijk) met minder fouten (liefst geen) te laten uitvoeren. Langzamerhand heeft de computer ook andere taken gekregen. De computer (en daar zijn ook nog verschillende varianten op) wordt nu meer ingezet voor meerdere 'werk'zaamheden. Ik denk dat we hier de leerlingen ook op moeten attenderen (en liefst meer). | |||
121015; jacob bunschoten | |||
== Concepten == | == Concepten == |
Versie van 18 okt 2012 09:50
Taak
Om ervoor te zorgen dat het materiaal ook op de lange termijn relevant is, moeten we zorgen voor een voldoende conceptuele onderbouwing. Daarnaast spelen principes als algoritmisch denken e.d. een belangrijke rol: het gaat niet alleen om conceptuele kennis, maar ook om een manier van denken en een manier van werken. Het is de taak van deze werkgroep om bronnen te vinden voor dergelijke principes en concepten.
Concept-Context benadering
Principes
Algoritmisch denken
Wat is algoritmisch denken?
- Je kunt naar een vierkant kijken als een statisch, wiskundig object, met bepaalde eigenschappen. Je kunt naar een vierkant kijken als het resultaat van een proces: bijvoorbeeld het tekenen van een vierkant met potlood, papier en een geo-driekhoek. Je kunt ook kijken naar het algoritme dat aan dit proces ten grondslag ligt: de beschrijving van de acties die een vierkant als resultaat hebben. Een aspect van algoritmisch denken is dat je bij objecten en processen probeert te begrijpen wat de algoritmen zijn die hieraan ten grondslag liggen.
Laat de computer het werk doen
Computers zijn in eerste instantie bedoeld om ons werk uit handen te nemen. Je moet dan wel weten hoe je een computer voor je eigen doelen aan het werk zet. Je moet op z'n minst herkennen wanneer computers niet goed gebruikt worden - als ze de hoeveelheid "dom werk" vergroten.
wat is 'het werk'?
Wat eigenlijk het werk waarvoor computers ingezet worden. Dat is al divers. Rekenmodellen (Astronomie, CERN (Higgs), weersverwachting), datamining, databewerking (geluid, beeld), etc.
Initieel waren de computers om rekenwerk sneller en (hopelijk) met minder fouten (liefst geen) te laten uitvoeren. Langzamerhand heeft de computer ook andere taken gekregen. De computer (en daar zijn ook nog verschillende varianten op) wordt nu meer ingezet voor meerdere 'werk'zaamheden. Ik denk dat we hier de leerlingen ook op moeten attenderen (en liefst meer). 121015; jacob bunschoten