Inf20:Werkgroepen/Curriculum: verschil tussen versies
Regel 32: | Regel 32: | ||
* een gerelateerd onderwerp is cyberpesten - daaraan zou ook aandacht besteed moeten worden (hier of elders)? | * een gerelateerd onderwerp is cyberpesten - daaraan zou ook aandacht besteed moeten worden (hier of elders)? | ||
--[[Gebruiker:Eelco|Eelco]] ([[Overleg gebruiker:Eelco|overleg]]) 1 okt 2012 01:52 (MST) | --[[Gebruiker:Eelco|Eelco]] ([[Overleg gebruiker:Eelco|overleg]]) 1 okt 2012 01:52 (MST) | ||
==== Zoeken op het web - en gebruik van informatie van het web ==== | |||
=== Facultatief aanbod === | === Facultatief aanbod === |
Versie van 1 okt 2012 08:53
Toelichting
Dit is een discussiepagina. Als de discussie op deze pagina een redelijk inhoud heeft, en er niet teveel verschil van mening is, wordt de inhoud van deze pagina gebruikt voor de overeenkomstige pagina's in de hoofdnaamruimte (hoofdingang van de wiki).
- Onderteken je bijdragen
- Als je reageert op een bijdrage van iemand anders, plaats deze dan onder de betreffende bijdrage
- Inspringen kan door middel van een
:
in de eerste positie van een regel.
Inleiding - uitgangspunten
Voor het curriculum hanteren we de volgende uitgangspunten:
- totale omvang is 440 studielastuur (slu) voor VWO, 320 slu voor HAVO
- er is een verplicht deel en een keuzedeel
- we maken onderscheid tussen HAVO en VWO - wat betreft niveau, en mogelijk ook onderwerpen en focus
Criteria: wat hoort in het curriculum, en waarom?
Een curriculum Informatica is niet iets dat je eenmalig vaststelt: je moet dit regelmatig herzien. Het helpt daarbij als je criteria hebt voor het wel of niet opnemen van een bepaald onderdeel. --Eelco (overleg) 20 sep 2012 10:28 (MST)
Curriculum - verplicht deel
Programmeren - op welk niveau?
Wat moeten alle leerlingen weten en kunnen op het gebied van programmeren?
Curriculum - keuzedeel
Niet alle onderdelen van het keuzedeel zijn even belangrijk: sommige onderdelen moeten altijd aangeboden worden, bijvoorbeeld om tegemoet te komen aan de variatie onder de leerlingen, andere onderdelen zijn "nice to have".
Verplicht aanbod
Veiligheid (security)
Leerlingen moeten basiskennis hebben op het gebied van veiligheid (Security), in het bijzonder in relatie tot het internet. Mogelijke elementen zijn: virussen, phishing, identity theft, Torjan horses, beschermen van je activiteiten op het web, beschermen van je computer, privacy (wat geef je wel of niet prijs, en wat zijn de gevolgen). De nadruk ligt op de bescherming in de eigen omgeving. Daarnaast kunnen we aandacht besteden aan de bescherming van bedrijven en organisaties (scholen).
- een gerelateerd onderwerp is cyberpesten - daaraan zou ook aandacht besteed moeten worden (hier of elders)?
--Eelco (overleg) 1 okt 2012 01:52 (MST)