Inf20:Werkgroepen/Buitenland: verschil tussen versies
(→VS) |
|||
(9 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 4: | Regel 4: | ||
In het buitenland vinden ook veel ontwikkelingen plaats rond het vak Informatica (Informatik, Computer Science, etc.) in het voortgezet onderwijs. Het is de taak van de werkgroep buitenland om deze ontwikkelingen in kaart te brengen. Belangrijke ontwikkelingen, materiaal e.d. kan ingebracht worden bij de andere werkgroepen. | In het buitenland vinden ook veel ontwikkelingen plaats rond het vak Informatica (Informatik, Computer Science, etc.) in het voortgezet onderwijs. Het is de taak van de werkgroep buitenland om deze ontwikkelingen in kaart te brengen. Belangrijke ontwikkelingen, materiaal e.d. kan ingebracht worden bij de andere werkgroepen. | ||
Een thema dat overigens in veel landen speelt is "a lack of qualified teachers". | |||
== VS == | == VS == | ||
Regel 10: | Regel 11: | ||
Toegang tot de artikelen is helaas beperkt tot abonnees/leden van de ACM digital library. Geïnteresseerden kunnen bij mij een artikel inzien. | Toegang tot de artikelen is helaas beperkt tot abonnees/leden van de ACM digital library. Geïnteresseerden kunnen bij mij een artikel inzien. | ||
* http://cacm.acm.org/magazines/2012/10/155550-computer-science-and-the-three-rs | * http://cacm.acm.org/magazines/2012/10/155550-computer-science-and-the-three-rs | ||
* http://cacm.acm.org/magazines/2012/11/156579-learning-to-teach-computer-science | |||
Running on Empty: The Failure to teach Computer Science in de Digital Age | |||
* http://www.acm.org/runningonempty/ | |||
Overige: | |||
* CSTA (Computer Science Teachers Association) - onder de vlag van de ACM - http://www.csta.acm.org | |||
* http://techland.time.com/2012/07/16/can-we-fix-computer-science-education-in-america/ | * http://techland.time.com/2012/07/16/can-we-fix-computer-science-education-in-america/ | ||
* http://www.exploringcs.org | * http://www.exploringcs.org | ||
Regel 16: | Regel 23: | ||
** http://computinged.wordpress.com | ** http://computinged.wordpress.com | ||
** http://gacomputes.cc.gatech.edu | ** http://gacomputes.cc.gatech.edu | ||
Enkele citaten: | |||
:: "Though young women decide what they're majoring in much later than young men, they also decide what they're not majoring in much earlier than men do. If they decide they're not interested in computer science at the end of 8th grade, there's nothing we can do at the college level to change that. We've missed the opportunity. But if we change K–12, we have a chance to solve this problem." | |||
:::Uit: http://cacm.acm.org/magazines/2012/10/155550-computer-science-and-the-three-rs | |||
== Verenigd Koninkrijk == | == Verenigd Koninkrijk == | ||
Regel 21: | Regel 32: | ||
* Shut down or restart? | * Shut down or restart? | ||
** http://royalsociety.org/education/policy/computing-in-schools/report/ | ** http://royalsociety.org/education/policy/computing-in-schools/report/ | ||
* Computing at school | |||
** Dit is een "grass roots" organisatie - dus in zekere zin te vergelijken met Informatica 2.0. Een belangrijk verschil is dat er in de UK een beroepsorganisatie is (BCS, vanouds de British Computing(?) Society) waar nauw mee samen gewerkt wordt. De BCS verenigt iedereen die in de Informatica of ICT werkt - van opleidingen, onderzoek tot beroepspraktijk. | |||
** http://www.computingatschool.org.uk | |||
** Deze organisatie heeft ook een voorstel voor een curriculum, zie: http://www.computingatschool.org.uk/index.php?id=cacfs |
Huidige versie van 27 nov 2012 om 09:15
Taak
In het buitenland vinden ook veel ontwikkelingen plaats rond het vak Informatica (Informatik, Computer Science, etc.) in het voortgezet onderwijs. Het is de taak van de werkgroep buitenland om deze ontwikkelingen in kaart te brengen. Belangrijke ontwikkelingen, materiaal e.d. kan ingebracht worden bij de andere werkgroepen.
Een thema dat overigens in veel landen speelt is "a lack of qualified teachers".
VS
In de Communications of the ACM staan regelmatig (oktober, november 2012) artikelen over informatica in het lager- en voortgezet onderwijs, in de USA K12 genoemd. Dit wordt als een cruciale groep gezien, onder andere omdat de keuze voor een vervolgopleiding (en een vakkenpakket) eigenlijk in deze periode plaatsvindt. Toegang tot de artikelen is helaas beperkt tot abonnees/leden van de ACM digital library. Geïnteresseerden kunnen bij mij een artikel inzien.
- http://cacm.acm.org/magazines/2012/10/155550-computer-science-and-the-three-rs
- http://cacm.acm.org/magazines/2012/11/156579-learning-to-teach-computer-science
Running on Empty: The Failure to teach Computer Science in de Digital Age
Overige:
- CSTA (Computer Science Teachers Association) - onder de vlag van de ACM - http://www.csta.acm.org
- http://techland.time.com/2012/07/16/can-we-fix-computer-science-education-in-america/
- http://www.exploringcs.org
- Mark Guzdial
Enkele citaten:
- "Though young women decide what they're majoring in much later than young men, they also decide what they're not majoring in much earlier than men do. If they decide they're not interested in computer science at the end of 8th grade, there's nothing we can do at the college level to change that. We've missed the opportunity. But if we change K–12, we have a chance to solve this problem."
Verenigd Koninkrijk
- Shut down or restart?
- Computing at school
- Dit is een "grass roots" organisatie - dus in zekere zin te vergelijken met Informatica 2.0. Een belangrijk verschil is dat er in de UK een beroepsorganisatie is (BCS, vanouds de British Computing(?) Society) waar nauw mee samen gewerkt wordt. De BCS verenigt iedereen die in de Informatica of ICT werkt - van opleidingen, onderzoek tot beroepspraktijk.
- http://www.computingatschool.org.uk
- Deze organisatie heeft ook een voorstel voor een curriculum, zie: http://www.computingatschool.org.uk/index.php?id=cacfs