Inf20:Werkgroepen/Kwaliteit: verschil tussen versies

Uit Inf20
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
 
(4 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:


== Taak ==
== Taak ==
Een belangrijke doelstelling van Informatica 2.0 is om onderwijs van hoge kwaliteit te bieden - en om leerlingen duidelijkheid te bieden over het niveau van hun kennis en vaardigheden. Kaliteit moet een integraal onderdeel van het hele proces zijn, en niet alleen gebaseerd op een oordeel achteraf.
Een belangrijke doelstelling van Informatica 2.0 is onderwijs van hoge kwaliteit te bieden - en leerlingen duidelijkheid te bieden over het niveau van hun kennis en vaardigheden. Kwaliteit moet een integraal onderdeel van het hele proces zijn, en niet alleen gebaseerd op een oordeel achteraf.


== Enkele punten van discussie ==
== Enkele punten van discussie ==
Een discussiedocument over kwaliteit: zie [[/Discussie]]


=== Enkele problemen van schoolcijfers ===
=== Enkele problemen van schoolcijfers ===
Het is gebruikelijk om cijfers te geven op een schaal van 1-10, vaak samengevat over een geheel vak. In het bijzonder voor het vak Informatica levert dat een serieus probleem:
Het is gebruikelijk om cijfers te geven op een schaal van 1-10, vaak samengevat over een geheel vak. In het bijzonder voor het vak Informatica levert dat een serieus probleem:
* de verschillen tussen de niveaus van de leerlingen zijn erg groot. In het bijzonder zijn er leerlingen die de rest van de klas ver vooruit zijn, bijvoorbeeld doordat ze al jarenlang een deel van hun vrije tijd hieraan besteden.
* de verschillen tussen de niveaus van de leerlingen zijn erg groot. In het bijzonder zijn er leerlingen die de rest van de klas ver vooruit zijn, bijvoorbeeld doordat ze al jarenlang een deel van hun vrije tijd hieraan besteden. Als je het niveau van deze leerlingen recht wilt doen, bijvoorbeeld door ze een 9 of een 10 te geven, kun je deze cijfers nauwelijks meer gebruiken voor de nromale, maar erg goede leerlingen.
 
=== Mogelijke alternatieven ===
Een andere manier om een indicatie te geven van het niveau is de video-game aanpak:
* in het geval van een dergelijke game moet je allerlei taken uitvoeren, en voor elke juist uitgevoerde taak krijg je ''punten''. (Naast deze punten krijg je nog andere feedback, bijvoorbeeld doordat je een opdracht niet tot een goed resultaat brengt. Dit geeft meestal geen negatieve punten in de totaalwaardering, maar je kunt er wel door uitgeschakeld worden.)
* een videogame werkt met ''niveaus'', om ervoor te zorgen dat elke speler opdrachten krijgt op zijn eigen niveau. (Het is saai om een spel op een te laag niveau te spelen; als je een spel op een te hoog niveau speelt is het meestal ook niet leuk omdat de opdrachten te moeilijk zijn, bovendien kun je uitgeschakeld worden.)
 
Een aspect van videogames is dat punten uitgedeeld worden voor elke taak die tot een goed einde gebracht wordt. In zekere zin is dit niet alleen een beloning voor
 
=== Voorbeeld: aanpak van Technasia ===
Bij de Technasia speelt de kwaliteit van het geboden onderwijs een belangrijke rol: er is een periodieke kwalificatie nodig om het stempel "Technasium" te mogen dragen.

Huidige versie van 13 jan 2013 om 12:51

Werkgroepen

Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Taak

Een belangrijke doelstelling van Informatica 2.0 is onderwijs van hoge kwaliteit te bieden - en leerlingen duidelijkheid te bieden over het niveau van hun kennis en vaardigheden. Kwaliteit moet een integraal onderdeel van het hele proces zijn, en niet alleen gebaseerd op een oordeel achteraf.

Enkele punten van discussie

Een discussiedocument over kwaliteit: zie /Discussie

Enkele problemen van schoolcijfers

Het is gebruikelijk om cijfers te geven op een schaal van 1-10, vaak samengevat over een geheel vak. In het bijzonder voor het vak Informatica levert dat een serieus probleem:

  • de verschillen tussen de niveaus van de leerlingen zijn erg groot. In het bijzonder zijn er leerlingen die de rest van de klas ver vooruit zijn, bijvoorbeeld doordat ze al jarenlang een deel van hun vrije tijd hieraan besteden. Als je het niveau van deze leerlingen recht wilt doen, bijvoorbeeld door ze een 9 of een 10 te geven, kun je deze cijfers nauwelijks meer gebruiken voor de nromale, maar erg goede leerlingen.

Mogelijke alternatieven

Een andere manier om een indicatie te geven van het niveau is de video-game aanpak:

  • in het geval van een dergelijke game moet je allerlei taken uitvoeren, en voor elke juist uitgevoerde taak krijg je punten. (Naast deze punten krijg je nog andere feedback, bijvoorbeeld doordat je een opdracht niet tot een goed resultaat brengt. Dit geeft meestal geen negatieve punten in de totaalwaardering, maar je kunt er wel door uitgeschakeld worden.)
  • een videogame werkt met niveaus, om ervoor te zorgen dat elke speler opdrachten krijgt op zijn eigen niveau. (Het is saai om een spel op een te laag niveau te spelen; als je een spel op een te hoog niveau speelt is het meestal ook niet leuk omdat de opdrachten te moeilijk zijn, bovendien kun je uitgeschakeld worden.)

Een aspect van videogames is dat punten uitgedeeld worden voor elke taak die tot een goed einde gebracht wordt. In zekere zin is dit niet alleen een beloning voor

Voorbeeld: aanpak van Technasia

Bij de Technasia speelt de kwaliteit van het geboden onderwijs een belangrijke rol: er is een periodieke kwalificatie nodig om het stempel "Technasium" te mogen dragen.