Lab:Physical computing leerlijn

Uit Lab
Versie door Eelco (overleg | bijdragen) op 19 mrt 2021 om 19:04
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Op deze pagina's beschrijven we de achtergronden van de leerlijn Physical computing, onder andere:

  • /Docentenhandleiding: praktische aanwijzingen bij het lesmateriaal.
  • /Didactiek: welke didactische (en pedagogische) benaderingen zijn relevant bij dit onderwerp?
  • /Keuzes die we gemaakt hebben, en de argumenten daarvoor.

Doel van de leerlijn

Het gebied van Physical computing in het VO heeft een aantal specifieke uitdagingen:

  • de verschillen tussen leerlingen zijn erg groot: hoe ga je om met die verschillen, en hoe zorg je ervoor dat elke leerling op elk moment een uitdaging krijgt op het juiste niveau?
  • Physical computing biedt heel veel mogelijkheden - maar daarmee komen ook allerlei keuzeproblemen, voor docenten en voor leerlingen. In de leerlijn proberen we enkele paden te definiëren die voor docenten en voor leerlingen begaanbaar en succesvol zijn.
  • de technologie en de toepassingen van Physical computing ontwikkelen zich nog steeds razendsnel. Door de nadruk te leggen op de onderliggende concepten proberen we toekomstvaste kennis en vaardigheden op te bouwen.

Grote verschillen tussen leerlingen

Bij informatica en digitale geletterdheid zijn de verschillen tussen leerlingen erg groot - vergelijkbaar met de verschillen bij muziek en sport op school. Dit heeft er deels mee te maken dat sommige leerlingen al op de basisschool begonnen zijn hier een flink deel van hun (vrije) tijd en energie aan te besteden. (Dat zal bij bijvoorbeeld wiskunde of natuurkunde minder snel het geval zijn.)

Bovendien is informatica een vak voor leerlingen van alle profielen: er is geen enkele reden om dit alleen voor Bèta-leerlingen toegankelijk te maken (zoals helaas op enkele scholen gebeurt). De keerzijde is dan dat de verschillen tussen de leerlingen in een informatica-klas groter zijn dan bijvoorbeeld bij natuurkunde.

Deze verschillen tussen leerlingen vormen niet alleen een uitdaging, ze bieden ook extra mogelijkheden:

  • bij projecten kun je een divers team samenstellen, met verschillende interesses, achtergronden en expertises. Dat geeft betere (en soms unieke) resultaten.
  • meer gevorderde leerlingen brengen extra expertise in de klas: deze hoeft niet meer alleen van de docent te komen. Nog sterker: in enkele gevallen kan een leerling over een bepaald specialistisch onderwerp meer kennis hebben dan de docent. Dat geeft een verrijking in het onderwijsproces.


Veel alternatieve bordjes, talen, ontwikkelomgevingen

Snelle technologische ontwikkelingen