ICTdag: verschil tussen versies

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Zijbalk ICTdag}}
{{Zijbalk ICTdag}}
== Inleidende opmerkingen ==
== Inleidende opmerkingen ==
Waarom zou je leren programmeren?
* het geeft je meer grip op je omgeving, die steeds meer programmeerbaar wordt. Douglas Rushkoff beschrijft dit in zijn boek: Program or be programmed (http://www.rushkoff.com/books/program-or-be-programmed/).
* in steeds meer studies en beroepen wordt programmeervaardigheid gevraagd; programmeren heeft dan eenzelfde rol als "taal en rekenen/wiskunde".
** sommige hoogleraren psychologie eisen programmeervaardigheid van hun studenten;
** bij steeds meer universiteiten is het (bij)vak Informatica/Programmeren voor niet-informatici het grootste vak
** voorbeelden uit USA: https://cs50.harvard.edu/, http://bjc.berkeley.edu/ ofwel http://cs10.org/fa16/
** dit geldt ook voor praktische beroepen: programmeerbare machines, 3D printers en robots dringen door in steeds meer omgevingen.
Daarnaast worden wel andere redenen genoemd:
* leren programmeren versterkt je vermogen om problemen op te lossen;
* je leert samenwerken, zelf kennis verwerken, leren van je fouten
Als dat zo is, is het mooi meegenomen, maar het is niet de belangrijkste reden om te leren programmeren.
De conclusie hieruit is: programmeren is voor iedereen een belangrijke vaardigheid.
De uitdaging voor het onderwijs is dan: hoe kunnen we het "leren programmeren" voor alle leerlingen een succes maken?


* [[/opmerkingen]]
* [[/opmerkingen]]

Versie van 7 nov 2016 09:56

ICTdag

Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Inleidende opmerkingen

Waarom zou je leren programmeren?

  • het geeft je meer grip op je omgeving, die steeds meer programmeerbaar wordt. Douglas Rushkoff beschrijft dit in zijn boek: Program or be programmed (http://www.rushkoff.com/books/program-or-be-programmed/).
  • in steeds meer studies en beroepen wordt programmeervaardigheid gevraagd; programmeren heeft dan eenzelfde rol als "taal en rekenen/wiskunde".
    • sommige hoogleraren psychologie eisen programmeervaardigheid van hun studenten;
    • bij steeds meer universiteiten is het (bij)vak Informatica/Programmeren voor niet-informatici het grootste vak
    • voorbeelden uit USA: https://cs50.harvard.edu/, http://bjc.berkeley.edu/ ofwel http://cs10.org/fa16/
    • dit geldt ook voor praktische beroepen: programmeerbare machines, 3D printers en robots dringen door in steeds meer omgevingen.

Daarnaast worden wel andere redenen genoemd:

  • leren programmeren versterkt je vermogen om problemen op te lossen;
  • je leert samenwerken, zelf kennis verwerken, leren van je fouten

Als dat zo is, is het mooi meegenomen, maar het is niet de belangrijkste reden om te leren programmeren.

De conclusie hieruit is: programmeren is voor iedereen een belangrijke vaardigheid.

De uitdaging voor het onderwijs is dan: hoe kunnen we het "leren programmeren" voor alle leerlingen een succes maken?


Geschikte vormen en materialen

Ook aan te raden

Relevante organisaties

Nog uitzoeken