Physical computing/Motoren en relais

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
De printervriendelijke versie wordt niet langer ondersteund en kan weergavefouten bevatten. Werk uw browserbladwijzers bij en gebruik de gewone afdrukfunctie van de browser.
Physical computing
Arduino Basis
  1. Led-0: breadboard, LED, weerstand
  2. Blink-1
  3. Button-1
  4. Blink-freq: frequentie
  5. Blink-PWM: pulsbreedte-modulatie
  6. Analoge input

Een actuator zet informatie om in een fysiek verschijnsel. Dit fysieke verschijnsel kan soms veel energie (of vermogen: energie/tijd) nodig hebben: denk aan de beweging van een motor, of het licht van een krachtige lamp. Een microcontroller heeft maar heel weinig vermogen: je hebt dan een manier nodig om met informatie (een laag-vermogen signaal van de microcontroller) een groot vermogen aan te sturen - bijvoorbeeld een krachtige motor.


Servo-motoren

Een servo-motor is het eenvoudigste voorbeeld van een "power" actuator. Een servo-motor heeft drie aansluitingen: een digitale input, een "power" input, bijvoorbeeld 5V, en een gemeenschappelijke aarde (0V). De digitale input is een PWM-input: de duty cycle bepaalt de positie van de servo-arm. (De frequentie is typisch 50 Hz.

Frequency/period are specific to controlling a specific servo. A typical servo motor expects to be updated every 20 ms with a pulse between 1 ms and 2 ms, or in other words, between a 5 and 10% duty cycle on a 50 Hz waveform. With a 1.5 ms pulse, the servo motor will be at the natural 90 degree position. With a 1 ms pulse, the servo will be at the 0 degree position, and with a 2 ms pulse, the servo will be at 180 degrees. You can obtain the full range of motion by updating the servo with an value in between. (SparkFun: https://learn.sparkfun.com/tutorials/pulse-width-modulation/all)