Lab:Physical computing leerlijn/Didactiek

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
De printervriendelijke versie wordt niet langer ondersteund en kan weergavefouten bevatten. Werk uw browserbladwijzers bij en gebruik de gewone afdrukfunctie van de browser.
  • kleine stappen; beheersen van materie
  • uitdaging; Vygotski: zone of proximal development;
    • omgaan met fouten/falen
    • hoe help je leerlingen (en hoe niet?)
    • geldt ook voor leerlingen die elkaar helpen!
    • vgl. Phil Bagge - learned helplessness
  • zie documenten van Phil Bagge

Kleine stappen

  • zowel docenten als leerlingen moeten leren kleine stappen te nemen
    • "doe het maar langzaam (en zorgvuldig) - dan gaat het sneller"
    • vgl. in bewijzen/berekeningen: 1 stap tegelijk
  • maar: wel uitdagend, en "snel" - in de zin van een volgende stap.
  • experimenteren: je verandert bij voorkeur maar één ding tegelijk
    • anders weet je niet welke verandering het verschil gemaakt heeft
  • dit is eigenlijk ook het model van "continuous deployment" - na elke kleine stap heb je een volledig geteste volgende versie.

(Soms heb je niet de luxe om maar één stap tegelijk te doen.)

Dit betekent dat we bij voorkeur werken met leskaarten die maar één aspect tegelijk behandelen.