Arduino/Bouwdoos

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
De printervriendelijke versie wordt niet langer ondersteund en kan weergavefouten bevatten. Werk uw browserbladwijzers bij en gebruik de gewone afdrukfunctie van de browser.

Over Arduino als bouwdoos

  • wat zijn de bouwstenen?
    • NB: per bouwsteen heb je een aantal regels waarmee je rekening moet houden; bijvoorbeeld de manier waarop je die bouwsteen aansluit
    • sommige van die regels zijn "style rules": als je daartegen zondigt werkt je systeem nog steeds, maar is de kans op misverstanden in de toekomst groot.
    • in hardware; hardware-onderdelen
    • hardware-schakelingen
    • NB: veel van die schakelingen hebben een bijbehorend software-schema
    • software: structuur?
    • programmeertaal-onderdelen
  • wat zijn de manieren om die onderdelen te combineren?
    • "compositie"
    • wat zijn de regels waarmee je rekening moet houden?

NB: niet alle combinaties werken; wat zijn mogelijke redenen waarom combinaties niet werken?

  • resources: bijv. pinnen; timers; geheugen

Suggestie: we gebruiken de cheatsheets als overzicht van de bouwdoos; in de verschillende lessen maken we kennis met deze onderdelen van de cheatsheets.


Concepten

  • power (besturing): aansturen van onderdelen (actuatoren) die meer "power" nodig hebben dan de Arduino aansturing kan leveren; scheiden van aansturing en van power.
  • tijd: gebruik van tijd (op verschillende manieren)
  • toestand
  • signaal (signalen vs. events)
  • communicatie

Hardware

  • elektriciteit: spanning, stroom, geleider, weerstand; besturing

Software:

  • declaratie/definitie: introductie van objecten, functies, variabelen
  • setup: initialisatie
  • loop (body): gebruik in besturingsdeel

NB: Niet helemaal hard; en: binnen functie heb je weer dezelfde onderdelen.