Arduino/Bouwdoos

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Over Arduino als bouwdoos

  • wat zijn de bouwstenen?
    • NB: per bouwsteen heb je een aantal regels waarmee je rekening moet houden; bijvoorbeeld de manier waarop je die bouwsteen aansluit
    • sommige van die regels zijn "style rules": als je daartegen zondigt werkt je systeem nog steeds, maar is de kans op misverstanden in de toekomst groot.
    • in hardware; hardware-onderdelen
    • hardware-schakelingen
    • NB: veel van die schakelingen hebben een bijbehorend software-schema
    • software: structuur?
    • programmeertaal-onderdelen
  • wat zijn de manieren om die onderdelen te combineren?
    • "compositie"
    • wat zijn de regels waarmee je rekening moet houden?

NB: niet alle combinaties werken; wat zijn mogelijke redenen waarom combinaties niet werken?

  • resources: bijv. pinnen; timers; geheugen

Suggestie: we gebruiken de cheatsheets als overzicht van de bouwdoos; in de verschillende lessen maken we kennis met deze onderdelen van de cheatsheets.


Concepten

  • power (besturing): aansturen van onderdelen (actuatoren) die meer "power" nodig hebben dan de Arduino aansturing kan leveren; scheiden van aansturing en van power.
  • tijd: gebruik van tijd (op verschillende manieren)
  • toestand
  • signaal (signalen vs. events)
  • communicatie

Hardware

  • elektriciteit: spanning, stroom, geleider, weerstand; besturing

Software:

  • declaratie/definitie: introductie van objecten, functies, variabelen
  • setup: initialisatie
  • loop (body): gebruik in besturingsdeel

NB: Niet helemaal hard; en: binnen functie heb je weer dezelfde onderdelen.