Organisatie leerlijnen

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

In deze wiki willen we verschillende leerlijnen beschrijven, onder andere voor Physical Computing.

Aspecten

Badges: concepten en leerdoelen

In eerste instantie gaat het om de organisatie van de concepten en leerdoelen in badge-beschrijvingen. Per badge beschrijven we de voorkennis, concepten, en leerdoelen.

De voorkennis is een verwijzing naar andere badges.

  • SMW: heeft-voorkennis relatie

Elk concept heeft een wiki-pagina die het concept op een wikipedia-manier beschrijft: eerst globaal, en later meer in detail.

  • elk concept heeft een naam; dit is ook de naam van de wiki-pagina
    • bij voorkeur een naam die we in normale zinnen kunnen gebruiken: dus in kleine letters.
  • we geven ook aan hoe en wanneer (en waarom) je een concept gebruikt
  • concepten zijn vaak aan elkaar gerelateerd; hoe brengen we die relaties in kaart?
    • bijvoorbeeld: spanning, stroom, weerstand, wet van Ohm, netwerk-wetten
    • zinnen waarin deze begrippen als wiki-links voorkomen?

Ik kan bij voorstellen dat we voor het beheersen van een concept verschillende niveaus definiëren. (Net zoals bij de beschrijving van een concept meerdere niveaus gebruikt worden.)

Leerdoelen:

  • nummeren? of benoemen?

Hoe gebruiken we Semantic Mediawiki?

  • voorkennis-verwijzingen.
    • Dit betekent dat we deze verwijzingen in twee richtingen kunnen gebruiken.

Formulering van leerdoelen

  • zo concreet mogelijk

We kunnen voor een badge ook een reeks toetsvragen en -opdrachten formuleren, als voorbeelden waarmee het beheersen van die badge getoetst kan worden.

Modules: lesmateriaal, leskaarten

In tweede instantie gaat het om het eigenlijke lesmateriaal daarbij (de modules). De modules bestaan voor een belangrijk deel uit leskaarten met praktische opdrachten. Deze maken we meestal met Google Docs, maar we kunnen die zichtbaar maken in deze wiki. Daarnaast behandelen we in een module een aantal concepten; daarvoor verwijzen we naar de concept-pagina's. (Opdrachten bijvoorbeeld van de vorm: (i) lees de inleiding van concept X cq. bekijk de video; (ii) controleer je kennis en begrip met de volgende toestvragen (iii) maak de volgende begripsvragen/opdrachten.)

  • Een module levert de kennis en vaardigheden voor het verwerven van de bijbehorende badge.
  • (In principe heb je de module niet nodig voor het verwerven van de badge. Je hoeft de oefenopdrachten dan niet te doen, maar wel te eindtoets en eindopdrachten: je moet wel je kennis demonstreren.)

Over voorkennis: strikt genomen heeft een badge geen voorkennis, en een module wel. Maar voorlopig gebruiken we ook voor badges een voorkennis-eis: je krijgt (in het algemeen) pas een beoordeling van een badge als je de voorafgaande badges ook hebt.

Achtergrondmateriaal

In derde instantie om het achtergrondmateriaal waarin onder andere de concepten beschreven zijn in wiki-pagina's. Bij dit achtergrondmateriaal horen ook de verwijzingen naar materiaal elders.

Didactiek

Daarnaast willen we de bijbehorende didactiek bespreken, met andere aanwijzingen voor docenten. (Incl. de uitwerkingen van een aantal opdrachten.)

Semantic Mediawiki

Voor deze beschrijvingen gebruiken we de mogelijkheden van Semantic Mediawiki om deze op verschillende manieren toegankelijk te maken. ("One truth, multiple views".)

Dit is ook een oefening in het gebruik van SMW voor dit doel.