Project:Netwerken/Globale modulebeschrijving

Uit Inf2019
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
  • Werktitel: Internet of Things
  • Doelgroep: Havo 4-5 en VWO 4-6
  • Beoogde informatica-keuzedomein: L. Netwerken (met enige aspecten van thema Q: mens en maatschappij)
  • Mee-ontwikkelende instellingen (nog te bevestigen): Fontys, Tu/e; IBM
  • Contactpersoon: Eelco Dijkstra
  • Voorlopige beschrijving context: Het Internet of Things (met toepassingen) vormt een rijke context voor het thema Netwerken; ook het Web (web-protocollen) komen hierbij aan de orde. Het gaat hierbij zowel om de technische als om de maatschappelijke aspecten van deze context.
  • Voorlopige beschrijving concepten:
    • protocol, end-to-end principe/protocol, stapeling van protocollen/toepassingen, internet(-architectuur), client-server, reqest/response, Pub/Sub, versleuteling (encryptie), authenticatie, authorisatie, veiligheid (security), privacy, beschikbaarheid, betrouwbaarheid, snelheid (throughput, latency), 3-lagen opbouw (fysische laag, logische/virtuele laag, toepassingenlaag), pakket/bericht, verbinding, communicatiemodel (kanaal, bericht, codering, zender, ontvanger), "sharing" van gemeenschappelijk medium, netwerktopologie (ster, maas), adressering (op meerdere niveaus), routering, API - i.h.b. REST-API, standaardisatie van internet en web, "open" karakter van internet en web (vs. "gesloten" karakter van bijv. Facebook, WhatsApp), web-toepassingen (cloud based computing), netwerk-effect (niet-lineaire karakter van netwerken; voordeel van bestaand netwerk/grote aantallen nodes/gebruikers)
  • Beoogde werkvormen en didactiek:
    • presentatie van theoretische/conceptuele aspecten: uitleg m.b.v. tekst en video's, met eenvoudige (zelf)toetsing;
    • praktische individuele opdrachten voor de verwerking;
    • grotere praktische opdracht(en) als afronding, in de vorm van een (klein) project
  • Informatica-specifieke vaardigheden:
    • samenwerken en interdisciplinariteit: samenwerken in een heterogeen team (met verschillende soorten rollen en expertise)
    • ontwerpen en ontwikkelen: in het kader van de afsluitende opdracht/project
    • ethisch handelen (?)
    • werken in context
    • informatica-instrumentarium hanteren (gebruik van bijv. versiebeheer/GitHub; )