Project:Netwerken/Globale modulebeschrijving: verschil tussen versies

Uit Inf2019
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
kGeen bewerkingssamenvatting
kGeen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
* Werktitel: Internet of Things
* Werktitel: Internet of Things
* Doelgroep: Havo 4-5 en VWO 4-6
* Doelgroep: Havo 4-5 en VWO 4-6
* Beoogde informatica-keuzedomein: L. Netwerken
* Beoogde informatica-keuzedomein: L. Netwerken (met enige aspecten van thema Q: mens en maatschappij)
* Mee-ontwikkelende instellingen (nog te bevestigen): Fontys, Tu/e; IBM
* Mee-ontwikkelende instellingen (nog te bevestigen): Fontys, Tu/e; IBM
* Contactpersoon: Eelco Dijkstra [[Gebruiker:Eelco]]
* Contactpersoon: Eelco Dijkstra [[Gebruiker:Eelco]]
* Voorlopige beschrijving context: Het Internet of Things vormt een rijke context voor het thema Netwerken; ook het Web (web-protocollen) komen hierbij aan de orde. Het gaat hierbij zowel om de technische als om de maatschappelijke aspecten van deze context.
* Voorlopige beschrijving context: Het Internet of Things vormt een rijke context voor het thema Netwerken; ook het Web (web-protocollen) komen hierbij aan de orde. Het gaat hierbij zowel om de technische als om de maatschappelijke aspecten van deze context.
* Voorlopige beschrijving concepten: XXXXX
* Voorlopige beschrijving concepten:
** protocol, end-to-end principe/protocol, stapeling van protocollen/toepassingen, internet(-architectuur), client-server, Pub/Sub, codering, versleuteling (encryptie), authenticatie, authorisatie, beschikbaarheid, snelheid (throughput, latency), 3-lagen opbouw (fysische laag, logische laag, toepassingenlaag), pakket/bericht, verbinding, communicatiemodel (kanaal, bericht, codering, zender, ontvanger), "sharing" van gemeenschappelijk medium, netwerktopologie (ster, maas), adressering (op meerdere niveaus), routering, REST-protocol/API,  
** protocol, end-to-end principe/protocol, stapeling van protocollen/toepassingen, internet(-architectuur), client-server, reqest/response, Pub/Sub, versleuteling (encryptie), authenticatie, authorisatie, beschikbaarheid, snelheid (throughput, latency), 3-lagen opbouw (fysische laag, logische/virtuele laag, toepassingenlaag), pakket/bericht, verbinding, communicatiemodel (kanaal, bericht, codering, zender, ontvanger), "sharing" van gemeenschappelijk medium, netwerktopologie (ster, maas), adressering (op meerdere niveaus), routering, REST-protocol/API,  
* Beoogde werkvormen en didactiek:
* Beoogde werkvormen en didactiek:
** presentatie van theoretische/conceptuele aspecten: uitleg m.b.v. tekst en video's
** presentatie van theoretische/conceptuele aspecten: uitleg m.b.v. tekst en video's, met eenvoudige (zelf)toetsing;
** praktische individuele opdrachten
** praktische individuele opdrachten voor de verwerking;
** grotere praktische opdracht(en) als afronding, in de vorm van een (klein) project
** grotere praktische opdracht(en) als afronding, in de vorm van een (klein) project
* Informatica-specifieke vaardigheden:
* Informatica-specifieke vaardigheden:

Versie van 20 jun 2017 21:09

  • Werktitel: Internet of Things
  • Doelgroep: Havo 4-5 en VWO 4-6
  • Beoogde informatica-keuzedomein: L. Netwerken (met enige aspecten van thema Q: mens en maatschappij)
  • Mee-ontwikkelende instellingen (nog te bevestigen): Fontys, Tu/e; IBM
  • Contactpersoon: Eelco Dijkstra Gebruiker:Eelco
  • Voorlopige beschrijving context: Het Internet of Things vormt een rijke context voor het thema Netwerken; ook het Web (web-protocollen) komen hierbij aan de orde. Het gaat hierbij zowel om de technische als om de maatschappelijke aspecten van deze context.
  • Voorlopige beschrijving concepten:
    • protocol, end-to-end principe/protocol, stapeling van protocollen/toepassingen, internet(-architectuur), client-server, reqest/response, Pub/Sub, versleuteling (encryptie), authenticatie, authorisatie, beschikbaarheid, snelheid (throughput, latency), 3-lagen opbouw (fysische laag, logische/virtuele laag, toepassingenlaag), pakket/bericht, verbinding, communicatiemodel (kanaal, bericht, codering, zender, ontvanger), "sharing" van gemeenschappelijk medium, netwerktopologie (ster, maas), adressering (op meerdere niveaus), routering, REST-protocol/API,
  • Beoogde werkvormen en didactiek:
    • presentatie van theoretische/conceptuele aspecten: uitleg m.b.v. tekst en video's, met eenvoudige (zelf)toetsing;
    • praktische individuele opdrachten voor de verwerking;
    • grotere praktische opdracht(en) als afronding, in de vorm van een (klein) project
  • Informatica-specifieke vaardigheden:
    • samenwerken en interdisciplinariteit: samenwerken in een heterogeen team (met verschillende soorten rollen en expertise)
    • ontwerpen en ontwikkelen: in het kader van de afsluitende opdracht/project
    • ethisch handelen (?)
    • werken in context
    • informatica-instrumentarium hanteren (....)