Project:Netwerken/Planning/Sprint-1/bijeenkomst-20171011/uitwerking Hakan Akkas
Concepten en leerdoelen
Algemeen
Over het algemeen zou ik ervoor pleiten om zoveel mogelijk praktisch aan de slag te gaan. De theorie moet slechts ondersteunend zijn. Geen rijtjes uit hun hoofd laten leren en zeker niet dingen laten leren die te ver weg van hun afstaan. Geen lijsten van afkortingen die nietszeggend zijn voor vele leerlingen. Als je computernetwerken doceert heb je namelijk zo de neiging om 10 nieuwe afkortingen per les te introduceren terwijl alleen de leerlingen je kunnen volgen die het zonder jou ook wel weten: de anderen zijn dan al lang afgehaakt. Laten we de lessen verrijken met unplugged lessen, zoals deze: http://www.csunplugged.nl/kleitabletten/
Na het afronden van deze keuzemodule moeten leerlingen in staat zijn om te snappen hoe de wereld van het Internet werkt en ze moeten de ontwikkelingen/uitdagingen van IOT beter begrijpen.
(Computer)communicatie: eerste beginselen
- het idee achter een protocol (het spreken van een gemeenschappelijke taal)
- adressering
- foutdetectie
- encoding
- transportmedia
Netwerken: lokale netwerken, internet
- lokaal adresseren vs globaal adresseren
- switch, router
- de router die thuis staat: wat is dat nou voor een ding?
- het netwerk op school
- packet switching networks
Web: client-server, enz.
- inzoomen op http-protocol
- http mthods
- spelen met REST-api's
- websockets
- takenverdeling in klassiek client-server model
- datauitwisselingsformaten: JSON, XML, yaml etc
- zo praktisch mogelijk aan de slag gaan (node-red kan een uitkomst bieden, maar wellicht ook mogelijkheden om met node.js aan de slag te gaan)
- zo praktisch mogelijk, met de theorie als ondersteuning
Internet of things
- sensoren en actuatoren
- mqtt protocol als alternatief voor andere, zwaardere protocollen
- publish-subscribe pattern
- uitdagingen van IOT in de toekomst
- ontwerp en bouw een IOT-oplossing voor een relevant (eigen) probleem