Project:Netwerken/Concepten-brainstorm: verschil tussen versies

Uit Inf2019
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 3: Regel 3:
Dit is een verzamelpagina voor de concepten rond het thema Netwerken en de context Internet of Things. Deze concepten werken we in een later stadium verder uit. Waar mogelijk geven we deze ook weer in de vorm van concept maps.
Dit is een verzamelpagina voor de concepten rond het thema Netwerken en de context Internet of Things. Deze concepten werken we in een later stadium verder uit. Waar mogelijk geven we deze ook weer in de vorm van concept maps.


=== Communicatie concepten ===
=== Communicatie ===


Netwerken vormen een medium voor communicatie - naast veel andere media. Communicatie in de informatica/ICT gebeurt niet alleen via netwerken.
Netwerken vormen een medium voor communicatie - naast veel andere media. Communicatie in de informatica/ICT gebeurt niet alleen via netwerken.

Versie van 28 jun 2017 13:01

Concepten-brainstorm

Dit is een verzamelpagina voor de concepten rond het thema Netwerken en de context Internet of Things. Deze concepten werken we in een later stadium verder uit. Waar mogelijk geven we deze ook weer in de vorm van concept maps.

Communicatie

Netwerken vormen een medium voor communicatie - naast veel andere media. Communicatie in de informatica/ICT gebeurt niet alleen via netwerken. We moeten eerst concepten rond communicatie formuleren. Deze hebben we nodig als "taal" bij communicatie via netwerken.

  • medium:
    • we gebruiken dit in een andere betekenis dan "de media" of "mediawijsheid".
  • communicatie: overbruggen van ruimte en/of tijd, meestel met meerdere personen (agents: kunnen zowel personen, computers, als "dingen" zijn).
  • Shannon communicatiemodel: zender, ontvanger, kanaal, bericht (boodschap), codering, decodering, kanaalcapaciteit, foutkans, (betrouwbaarheid).
  • Compressie in dit model: broncodering, kanaalcodering, doelcodering
  • 1-1 communicatie; 1-N; N-M communicatie (dit is topologie op het niveau van de toepassing)
  • gebruik van een gemeenschappelijk medium (bijv. meerdere personen in een lokaal)
  • communicatie-topologie:
    • 1-1 (draad; op hoger niveau noemen we dit een verbinding)
    • N-M (bus; gemeenschappelijk medium) => adressering; collisions/collisionhandling
    • netwerk => adressering en routering
      • we hebben ook te maken met routering als we bijvoorbeeld een verbinding willen maken in een klassiek analoog telefoonnetwerk. (Ook in dat geval hebben we te maken met collisions en collision handling: er kunnen bijvoorbeeld te weinig schakelaars en verbindingen zijn voor alle aanvragen op een bepaald moment.)
  • throughput/latency

Een belangrijke stelling: we kunnen alle informatie representeren door middel van bits. We verliezen geen fundamentele eigenschappen (...zonder verlies van algemeenheid...) als we ons alleen op de communicatie van bits richten (digitale communicatie).

We kunnen eventueel bij deze communicatie onderscheid maken tussen de fysische laag en de toepassingen-laag. In een later stadium kunnen we daar de universele logische laag tussen plaatsen.

Sommige concepten kom je op meerdere terreinen tegen; bijvoorbeeld throughput en latency.

Wat heb je aan deze concepten?

  • welke problemen en oplossingen kun je formuleren in termen van deze concepten/modellen?

Codering, compressie, encryptie

  • codering/decodering
  • kanaalcodering: vergroten van data-betrouwbaarheid
  • broncodering: (lossless) compressie
    • gebruik van de eigenschappen (statistiek) van de bron (zender)
  • doelcodering: (lossy) compressie
    • gebruik van de eigenschappen (o.a. statistiek) van het doel (ontvanger)

Protocollen

  • stapeling van protocollen ("protocol stack")
    • vgl. ook stapeling van coderingen

Netwerken

  • nodes, verbindingen
  • netwerk-topologie:
    • ring
    • maas (internet)
    • ster (WiFi; bluetooth)
    • (bus)
  • adressering en routering in netwerken

Internet

  • pakket-communicatie
  • "best effort" (vs. betrouwbare communicatie)
  • end-to-end principe
    • bewerkingen voor toepassing in de eindpunten, niet in het netwerk
  • adressering in het internet
    • IPV4
    • IPv6
  • routering
  • speciale onderwerpen
    • lokale netwerken
    • subnetwerken
    • router -