Project:Netwerken/Materiaal van elders: verschil tussen versies

Uit Inf2019
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
 
(4 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 11: Regel 11:
== UK ==
== UK ==
* Open University: https://www.futurelearn.com/courses/internet-of-things
* Open University: https://www.futurelearn.com/courses/internet-of-things
** 4 weeks, 2 hours/week
** 4 weeks, 2 hours/week, free online course
* Computing at School, Quickstart Computing
** netwerken/internet bij QS - KS3 Subject Knowledge


== Duitsland ==
== Duitsland ==


== Zwitserland ==
== Zwitserland ==
* http://www.swisseduc.ch/informatik/
* http://svia-ssie-ssii.ch/de/ (de Zwitserse i&i)
* www.tigerjython.ch/engl/index.php
** http://www.tigerjython.ch/engl/index.php?inhalt_links=navigation.inc.php&inhalt_mitte=internet/internet.inc.php
** NB: vnl. HTML, iets over client/server, opvragen van HTML-doc. vanuit Python.
** Python gebruikt hiervoor een synchroon model!


== Nieuw Zeeland ==
== Nieuw Zeeland ==
Regel 32: Regel 41:
* code.org: CS Principles: https://curriculum.code.org/csp (AP Course)
* code.org: CS Principles: https://curriculum.code.org/csp (AP Course)
** The Internet: https://curriculum.code.org/csp/unit1/
** The Internet: https://curriculum.code.org/csp/unit1/
*** O.a. "internet simulator" - voor laag-niveau communicatie (op 1 of 2 draden)
* Beauty and Joy of Computing (Berkeley)
** oorspronkelijke versie - voor niet-CS studenten Berkeley
** aangepast aan High School (AP-CS Principles): http://bjc.edc.org/
*** http://bjc.edc.org/bjc-r/topic/topic.html?topic=nyc_bjc/4-internet.topic&course=bjc4nyc.html&novideo&noassignment
* https://apstudent.collegeboard.org/apcourse/ap-computer-science-principles
** Eén van de "big ideas" is het internet.
Google - Computational Thinking resources
* https://edu.google.com/resources/programs/exploring-computational-thinking/

Huidige versie van 5 jul 2017 om 14:41

Materiaal van elders

Er zijn veel voorbeelden van materialen die ontwikkeld zijn in andere landen. Afgezien van de verschillen in taal, hebben we daarbij ook te maken met verschillen in het onderwijssysteem en in de doelgroep.

We kijken hier vooral naar het materiaal rond het thema Netwerken/Internet of Things. Voor een meer algemeen overzicht, zie:

  • het keuzevak informatica in de bovenbouw is het best te vergelijken met de keuzevakken in de bovenbouw van bijv. UK of USA

UK

Duitsland

Zwitserland

Nieuw Zeeland

De CS Education Research Group van de University of Canterbury, NZ is onder andere de bron van "CS Unplugged". Daarnaast hebben ze de CS Field Guide gemaakt, als praktisch materiaal met meer diepgang.

Een deel van het CS Unplugged materiaal is vertaald in het Nederlands, zie:

USA

Google - Computational Thinking resources