Netwerken-thema: verschil tussen versies

Uit Inf2019
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
 
(3 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 5: Regel 5:


Eén van de uitgangspunten van het thema Netwerken/Internet of Things is: ''het IoT maak je zelf''. Je leert hoe je zelf een IoT-toepassing kunt maken. Bij de verschillende stappen pas je de netwerk/IoT-concepten in de praktijk toe.
Eén van de uitgangspunten van het thema Netwerken/Internet of Things is: ''het IoT maak je zelf''. Je leert hoe je zelf een IoT-toepassing kunt maken. Bij de verschillende stappen pas je de netwerk/IoT-concepten in de praktijk toe.
Het materiaal is nadrukkelijk bedoeld voor alle leerlingen: leerlingen van alle profielen moeten het materiaal kunnen volgen, eventueel op verschillende niveaus van diepgang en expertise. Sommige leerlingen gaan dieper in op de technische aspecten, anderen op het gebruik van de technologie en op de gevolgen voor mens en maatschappij.


=== Opbouw van de module Netwerken/Internet of Things ===
=== Opbouw van de module Netwerken/Internet of Things ===
Regel 20: Regel 22:
| Het Internet of Things voor makers (facultatief) ||  [[IoT-1]]
| Het Internet of Things voor makers (facultatief) ||  [[IoT-1]]
|}
|}
Elk van deze deelmodules omvat ca. 15-20 studielasturen.


=== Inleiding communicatie en netwerken ===
=== Inleiding communicatie en netwerken ===
Een inleiding in de basisconcepten rond communicatie, netwerken en het internet, in de context van het dagelijks leven van de leerling. Het doel is om deze concepten en hun samenhang op een globaal niveau te begrijpen. Dit omvat bijvoorbeeld de kennis van het internet die je als gebruiker daarvan nodig hebt.
Een inleiding in de basisconcepten rond communicatie, netwerken en het internet, in de context van het dagelijks leven van de leerling. Het doel is om deze concepten en hun samenhang op een globaal niveau te begrijpen. Dit omvat bijvoorbeeld de kennis van het internet die je als gebruiker daarvan nodig hebt.
: Het web, als toepassing van het internet, komt hierbij nauwelijks aan de orde. Voor "het web voor gebruikers" is ander materiaal in voorbereiding.
: Het web, als toepassing van het internet, komt hierbij oppervlakkig aan de orde. Voor "het web voor gebruikers" is meer gedetailleerd materiaal in voorbereiding.


=== Het Internet of Things voor gebruikers ===
=== Het Internet of Things voor gebruikers ===
Regel 30: Regel 31:


=== IoT-project: een eigen IoT-toepassing ===
=== IoT-project: een eigen IoT-toepassing ===
In een klein team (3-5 leerlingen) uitwerken van een eigen idee voor een IoT-toepassing. Dit project kan eventueel met andere onderdelen uit het informatica-programma gecombineerd worden tot een groter project. In het project kan de nadruk gelegd worden bij het sensor-deel van de toepassing, of op de verwerking van de sensordata tot zinvolle informatie voor de gebruikers. Bij dit project gaat het niet alleen om de technische uitvoering, maar ook om de betekenis en de gevolgen, voor de gebruikers en voor de maatschappij.
Maak je eigen IoT-toepassing: werk in een klein team (3-5 leerlingen) een eigen idee voor een IoT-toepassing uit. Dit project kan eventueel met andere onderdelen uit het informatica-programma gecombineerd worden tot een groter project. In het project kan de nadruk gelegd worden bij het sensor-aspect van de toepassing, of op de verwerking van de sensordata tot zinvolle informatie voor de gebruikers. Bij dit project gaat het niet alleen om de technische uitvoering, maar ook om de betekenis en de gevolgen, voor de gebruikers en voor de maatschappij.


Voor de praktische uitvoering van zo'n IoT-toepassing is er in een team vaak meer technische detailkennis nodig dan deze inleiding "internet of things voor gebruikers" biedt. Deze detailkennis is te vinden in het materiaal van "het internet of things voor makers". Niet alle teamleden hoeven dit onderdeel te beheersen, maar het is plezierig (wenselijk?) als een deel van deze kennis in het team aanwezig is.
Voor de praktische uitvoering van zo'n IoT-toepassing is er in een team vaak meer technische detailkennis nodig dan deze inleiding "IoT voor gebruikers" biedt. "IoT voor makers" biedt deze detailkennis. Niet alle teamleden hoeven dit onderdeel te beheersen, maar het helpt als een deel van deze kennis in het team aanwezig is.


=== Het Internet of Things voor makers (facultatief) ===
=== Het Internet of Things voor makers (facultatief) ===
Je leert de onderdelen die gebruikt worden bij het Internet of Things voor gebruikers in elkaar te zetten, te programmeren en te configureren. Deze kennis en vaardigheden leveren een verdere verdieping op, en komen van pas bij het uitvoeren van een praktisch IoT-project.
Je leert de onderdelen die gebruikt worden bij het Internet of Things voor gebruikers in elkaar te zetten, te programmeren en te configureren. Deze kennis en vaardigheden leveren een verdere verdieping op, en komen van pas bij het uitvoeren van een praktisch IoT-project.

Huidige versie van 3 jun 2018 om 20:25

Netwerken

IoT workshop 11 juni 2018

Zie ook Netwerken-project

Thema: Netwerken; context: Internet of Things

Het Internet of Things vormt een rijke context voor het thema Netwerken. Aan de hand van het gebruik van het internet, het web en het internet of things komen de verschillende concepten rond communicatie, netwerken en het internet aan de orde.

Eén van de uitgangspunten van het thema Netwerken/Internet of Things is: het IoT maak je zelf. Je leert hoe je zelf een IoT-toepassing kunt maken. Bij de verschillende stappen pas je de netwerk/IoT-concepten in de praktijk toe.

Het materiaal is nadrukkelijk bedoeld voor alle leerlingen: leerlingen van alle profielen moeten het materiaal kunnen volgen, eventueel op verschillende niveaus van diepgang en expertise. Sommige leerlingen gaan dieper in op de technische aspecten, anderen op het gebruik van de technologie en op de gevolgen voor mens en maatschappij.

Opbouw van de module Netwerken/Internet of Things

De module bestaan uit drie deelmodules plus een facultatief onderdeel, elk van ca. 15-20 SLU

Inleiding communicatie en netwerken Communicatie-0
Het Internet of Things voor gebruikers IoT-0
Project IoT IoT-project
Het Internet of Things voor makers (facultatief) IoT-1

Inleiding communicatie en netwerken

Een inleiding in de basisconcepten rond communicatie, netwerken en het internet, in de context van het dagelijks leven van de leerling. Het doel is om deze concepten en hun samenhang op een globaal niveau te begrijpen. Dit omvat bijvoorbeeld de kennis van het internet die je als gebruiker daarvan nodig hebt.

Het web, als toepassing van het internet, komt hierbij oppervlakkig aan de orde. Voor "het web voor gebruikers" is meer gedetailleerd materiaal in voorbereiding.

Het Internet of Things voor gebruikers

Een inleiding in het Internet of Things, met een reeks praktische opdrachten en eenvoudige experimenten. Het doel is om een aantal basisbouwstenen van het Internet of Things en hun samenhang te begrijpen, en hiermee te kunnen werken. Dit vormt de basis voor het opzetten van een eigen Internet of Things-toepassing.

IoT-project: een eigen IoT-toepassing

Maak je eigen IoT-toepassing: werk in een klein team (3-5 leerlingen) een eigen idee voor een IoT-toepassing uit. Dit project kan eventueel met andere onderdelen uit het informatica-programma gecombineerd worden tot een groter project. In het project kan de nadruk gelegd worden bij het sensor-aspect van de toepassing, of op de verwerking van de sensordata tot zinvolle informatie voor de gebruikers. Bij dit project gaat het niet alleen om de technische uitvoering, maar ook om de betekenis en de gevolgen, voor de gebruikers en voor de maatschappij.

Voor de praktische uitvoering van zo'n IoT-toepassing is er in een team vaak meer technische detailkennis nodig dan deze inleiding "IoT voor gebruikers" biedt. "IoT voor makers" biedt deze detailkennis. Niet alle teamleden hoeven dit onderdeel te beheersen, maar het helpt als een deel van deze kennis in het team aanwezig is.

Het Internet of Things voor makers (facultatief)

Je leert de onderdelen die gebruikt worden bij het Internet of Things voor gebruikers in elkaar te zetten, te programmeren en te configureren. Deze kennis en vaardigheden leveren een verdere verdieping op, en komen van pas bij het uitvoeren van een praktisch IoT-project.