Communicatie-0/Inleiding: verschil tussen versies
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 46: | Regel 46: | ||
== Toetsvragen == | == Toetsvragen == | ||
[ | [[/Aantekeningen]] |
Huidige versie van 4 jun 2018 om 14:09
Inleiding communicatie en communicatietechnologie
Overzicht
Illustratie: video over de noodzaak van mobiel telefoneren (1998, Frans Bromet): https://www.youtube.com/watch?v=TNwhIHqM60g
Concepten en leerdoelen
- communicatie
- communicatietechnologie
- innovatie van communicatietechnologie; ICT
- invloed van communicatietechnologie op mens en maatschappij
Wat is communicatie?
Onder communicatie verstaan we het overdragen van informatie (betekenis) van één agent naar een andere. Hierbij is een agent iets of iemand die zelfstandig kan handelen, bijvoorbeeld een mens of een computer. We zullen de begrippen communicatie en informatie in latere hoofdstukken verder uitwerken.
Communicatietechnologie
De oudste menselijke communicatiemiddelen zijn spraak en lichaamstaal en spraak. Hiermee kun je alleen communiceren met mensen in je directe omgeving: je moet elkaar kunnen zien of horen. Door middel van allerlei uitvindingen (communicatietechnologie) kun je communiceren over grotere afstanden, in ruimte en in tijd. Uitvindingen en ontwikkelingen van de communicatietechnologie, zoals het schrift, de boekdrukkunst, de telefoon en de radio, zijn één van de belangrijke elementen bij grote maatschappelijke ontwikkelingen.
Communicatietechnologie en computers (ICT)
De computer maakt nieuwe vormen van communicatie mogelijk. De communicatietechnologie en de toepassingen daarvan ontwikkelen zich daardoor nog steeds in een hoog tempo. Veel communicatiemogelijkheden die we nu dagelijks gebruiken, bestonden 10 of 20 jaar geleden nog niet.
Ook de wereld van de computers is ingrijpend veranderd door de samensmelting met de communicatietechnologie (ICT: informatie en communicatietechnologie). "rekenen" is hierdoor niet meer aan plaats gebonden: je kunt bijvoorbeeld vanuit elke computer een beroep doen op de rekenkracht van computers elders op de wereld.
Opdrachten
Het doel van de onderstaande opdrachten is om een gevoel te krijgen voor de snelheid waarmee de communicatietechnologie zich de laatste 100 jaar ontwikkeld heeft.
Opdracht 1
Hoe communiceer jij? Welke communicatietoepassingen gebruik jij in het dagelijks leven? Hoe vaak en/of hoe lang gebruik je deze op een dag?
Opdracht 2
Hoe communiceerden je ouders op jouw leeftijd? Welke communicatietoepassingen gebruikten zij in het dagelijks leven? Hoe vaak en/of hoe lang gebruikten zij deze op een dag?
Opdracht 3
Hoe communiceerden je grootouders, op jouw leeftijd?
Opdracht 4
Hoe denk je over 10 of 20 jaar te communiceren? Welke communicatietoepassingen zouden jou nog beter kunnen helpen dan de huidige?
Opdracht 5
Geef een aantal voorbeelden van de invloed van de communicatietoepassingen van de laatste 10-20 jaar op mens en maatschappij.
Opdracht 6
Geef voorbeelden van de manier waarop je gebruik kunt maken van de rekenkracht van computers elders op de wereld.