Overleg:Curriculum
Opmerking mbt slu en indeling van het programma in modules van 40 slu gekoppeld aan periodes
- in mijn school werken we met 3 periodes per jaar. Ik zou het heel prettig vinden als de modules zodanig opgezet worden dat ze in verschillende fasen verdeeld kunnen worden. Ik kan dan bv beginnen met een module in periode A en deze in de volgende periode (B) afmaken.
- bij de aanname van 4 periodes per schooljaar heb ik geen moeite met het VWO programma 440/40 = 11 periodes; 4 in 4VWO, 4 in 5VWO en 3 in 6VWO (laatste periode niet; dan is het CSE aan de beurt).
- het HAVO programma heeft 320 slu om de leerlingen met informatica te laten werken. 320/40 = 8 periodes. dat zijn dan toch 2 volle jaren. dus 4 periodes in 4Havo en ook 4 periodes in 5Havo. Dat laatste komt dan knel met het CSE.
- we kunnen nog niet veel zeggen over de te maken modules. Niet waar het over gaat, de diepgang, het niveau etc. Ik heb wel gelezen dat er bijvoorbeeld iets komt over oriëntatie op het keuzeprogramma. Gaat zo'n orientatie 40 slu duren? Lijkt me niet. Dan pleit ik voor richtlijn van 40 slu, maar ook voor kleinere, stel in veelvoud van 10 slu. Hiermee persen we onszelf niet in een keurslijf.
Kortom: De aanname dat 1 periode overeenkomt met 1 module vind ik aannemelijk, maar heeft in de praktijk wel wat voeten in aarde. Ook het uitgangspunt van 40 slu voor een module kan voor 'kronkels' zorgen.
--Jacob Bunschoten (overleg) 15 okt 2012
- Een mogelijke aanpak, die we ook volgen bij het project "ICT in de Wolken", voor Informatica-plusklassen in samenwerking met HO en bedrijfsleven in Amsterdam, gaan we uit van introductie-modules van 2 weken, middelgrote modules van 4 weken, en grote modules van 8 weken. Vrijwel al dit onderwijs is project-georiënteerd - in de loop van de tijd leren gaan ze over van modules van 2, via 4, naar 8 weken, en gaat de groepsgrootte voor de samenwerken van 2 naar 4 of meer.
- De modules van 2 weken (komt overeen met je 10 uur) zijn bedoeld om (i) iedereen een gemeenschappelijke basis te geven; (ii) leerlingen zich op verschillende onderwerpen te laten oriënteren (en, voor een deel ook, om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt). De verdieping komt dan in de modules van 4 en 8 weken.
- Voor het overige is die 40 uur een richtlijn; als je werkt met verschillende niveaus moet het ook mogelijk zijn om de inhoud in andere opzichten wat te buigen. (Het lijkt mij dat NLT hetzelfde probleem heeft.)
--Eelco (overleg) 19 okt 2012 09:29 (MST)