DOT programmeren/Hulpmiddelen

Uit Inf20
Versie door Eelco (overleg | bijdragen) op 24 nov 2015 om 09:32
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
DOT programmeren
  1. Problemen
  2. Beschikbaar materiaal
  3. Hulpmiddelen
  4. Keuzes en prioriteiten

Manier van werken

Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Programmeren met blokken

Voor beginnende programmeurs is het vaak lastig om met een tekst-representatie te werken. Niet alleen moet je heel zorgvuldig zijn om syntaxfouten e.d. te voorkomen: je hebt ook een bijna onbeperkte keuze aan opdrachten eb besturingsstructuren. Het gebruik van een beperkte set van blokken (grafisch weergegeven) kan dan helpen.

Blockly

Code.org:

Python tutor

Python tutor biedt een toepassing voor het visualiseren van de uitvoering van een programma. Je kunt stap voor stap een programma uitvoeren, vooruit en achteruit, en bij elke stap zien hoe de toestand van het proces verandert. Dit kun je bijvoorbeeld gebruiken om te laten zien hoe variabelen en toekenning werken, hoe lijsten werken, en bijv. recursie.

  • je kunt de voorbeelden direct op de website van Python tutor uitproberen;
    • je vindt daar een serie voorbeelden;
    • je kunt daar je eigen voorbeelden invoeren.
  • je kunt een sessie via het web delen met iemand anders: je ziet dan dezelfde visualisatie, je kunt beide ingrijpen, en je kunt communiceren via "chat".
  • je kunt een voorbeeld op een eigen webpagina toevoegen.
    • dan heb je alleen de mogelijkheid om het voorbeeld af te spelen, niet om de programmatekst te veranderen

Inmiddels is dit hulpmiddel ook beschikbaar voor andere talen zoals Java en JavaScript.

Jupyter Notebook