DOT programmeren/werkwijze/15 okt 2015

Uit Inf20
Versie door Eelco (overleg | bijdragen) op 30 okt 2015 om 14:40 (→‎Growth mindset - Carol Dweck)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
DOT programmeren
  1. Problemen
  2. Beschikbaar materiaal
  3. Hulpmiddelen
  4. Keuzes en prioriteiten

Manier van werken

Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Huiswerk

Inventariseren van problemen en vragen

  • waar loop je als docent tegenaan, bij het programmeeronderwijs?
  • wat houd je tegen om een stap vooruit te zetten bij het verbeteren van je programmeeronderwijs?
  • waar lopen leerlingen tegenaan, bij het leren programmeren?

Ik heb ook reacties gevraagd van de andere docenten in het netwerk. De samenvatting van deze reacties komt te staan op DOT programmeren/problemen.

Lezen, kijken

Groeizones

We willen programmeeronderwijs bieden waarin de leerlingen echt goed worden in de basis van het programmeren. Ze moeten hierbij ook voor zichzelf, en in hun omgeving, het "badass" gevoel hebben. Hiervoor moet het materiaal informatica-technisch in orde zijn, maar ook op andere niveau's moeten we dit goed aanpakken. Hieronder staan enkele verwijzingen die te maken hebben met houding en gedrag, en met de manier waarop mensen leren en expertise verwerven. Dit laatste komt later uitgebreider aan de orde.

Leerlingen moeten door kunnen groeien: we willen in het bijzonder de "suck zone" zien te vermijden, maar zo mogelijk ook de "stuck zone".

Badass - Kathy Sierra

Dit is een populaire uitwerking van een aantal theorieën over leren en het verwerven van expertise. (Uit de wereld van de cognitieve psychologie en professionele training; minder bekend in de onderwijswereld?)

Hier komen we later uitgebreider op terug.

Growth mindset - Carol Dweck

Learned helplessness