Growth mindset

Uit Inf20
Versie door Eelco (overleg | bijdragen) op 20 okt 2015 om 09:11 (→‎video's)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Growth Mindset: houding ten opzichte van leren

Carol Dweck heeft veel onderzoek gedaan naar de houding ten opzichte van leren. Zij maakt onderscheid tussen een fixed mindset en een growth mindset. Een fixed mindset gaat ervan uit dat de mogelijkheden om iets te leren van te voren vastliggen. Je kunt het leren, of je kunt het niet leren. Een growth mindset betekent dat je heel veel kunt leren - als je er maar gericht aan werkt.

We weten dat de hersenen heel erg plastisch zijn: je kunt deze veranderen door intensieve training. Dit gaat het beste op een jonge leeftijd, maar dit blijft je leven lang mogelijk.

Wat verander je dan door training? (i) het vormen van verbindingen; (ii) het optimaliseren van verbindingen; (iii) het vormen van hersencellen.

Dit is één van de fysiologische fundamenten onder de observaties dat expertise vooral bereikt wordt door intensief trainen: "deliberate practice": zie Expertise and expert performance

Maar om hiervan gebruik te maken, moet je dit in je houding en gedrag verwerken - "via een growth mindset naar deliberate practice naar expertise".

  • Mindset: The New Psychology of Success, Carol Dweck

boek(en)

video's

Ook als docent moet je deze growth mindset uitstralen met je houding en gedrag, bijvoorbeeld in je taalgebruik.

Simpel/kort uitgelegd: