Concepten

Uit Inf20
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Inleiding

Nadruk op conceptuele basis en principes

Voor Informatica 2.0 streven we naar onderwijs dat de concepten en principes van Informatica en ICT helder overbrengt. De technologie en de toepassingen in de ICT veranderen in hoog tempo. Als je wilt dat onderwijs op het gebied van Informatica en ICT voor de leerling van nu over 10 of 20 jaar voor hem nog betekenis heeft, zul je aandacht moeten schenken aan concepten en principes die veel minder snel veranderen, en die in een breed scala van contexten toepasbaar zijn.

Concept-Context benadering

In het onderwijs in de exacte vakken wordt tegenwoordig vaak de Concept-Context benadering gebruikt. Abstracte concepten worden geïntroduceerd in een context die betekenis heeft voor de leerlingen. Later leren zijn om deze concepten ook in andere contexten te herkennen en toe te passen. (Dit is overigens veruit de lastigste stap.)

Als we deze Concept-Context benadering willen toepassen op de concepten uit de Informatica en ICT, dan geeft dat de volgende mogelijkheden:

Uitdagend en relevant

Het vak Informatica moet relevant zijn voor de leerlingen

  • op korte termijn: bijvoorbeeld via relevante toepassingen als context
  • op lange termijn: door conceptuele basis

Het vak moet uitdagend zijn

  • voor alle leerlingen
  • in het bijzonder ook voor leerlingen die later een Informatica-vervolgopleiding willen kiezen (HBO, Universiteit)

Concepten

Informatieprocessen

Werkwijzen

Denkwijzen

Contexten

Zie ook: Buitenland

Gedrag en houding