DOT programmeren/uitgangspunten

Uit Inf20
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
DOT programmeren
  1. Problemen
  2. Beschikbaar materiaal
  3. Hulpmiddelen
  4. Keuzes en prioriteiten

Manier van werken

Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Programmeren voor iedereen

We gaan ervan uit dat elke leerling de kans verdient om te leren programmeren.

Dit stelt wel hoge eisen aan de didactiek. Als programmeren een keuzevak is, en een student heeft een probleem om dit onder de knie te krijgen, dan is dat het probleem van de student. Als programmeren voor alle leerlingen verplicht is, en een leerling heeft daar moeite mee, dan is dat het probleem van de school en van de docent, meer nog dan van de leerling. De didactiek van het programmeren lijkt ons momenteel onvoldoende ontwikkeld om hier goed mee om te gaan.

Het is ook niet duidelijk of iedere leerling (of veruit de meeste leerlingen) kunnen leren programmeren. Kun je dit vergelijken met het leren lezen, schrijven, en rekenen? Voorlopig gaan we ervan uit dat dit het geval is.

Een andere open vraag is vanaf welke leeftijd leerlingen kunnen programmeren. Er zijn landen (Estland?) waar leerlingen vanaf 7 jaar de eerste programmeerlessen krijgen. Dit hoeft niet altijd in de vorm van een programma dat uitgevoerd wordt door een computer: ook met "unplugged" varianten kun je al een eind komen.

Growth mindset

Voor programmeren heb je een "[growth mindset]]" nodig.

Ook als docent moet je deze growth mindset uitstralen met je houding en gedrag, bijvoorbeeld in je taalgebruik.

Programmeren leer je door "deliberate practice"

Als je in schaken, sport of muziek goed wilt worden, dan moet je daarvoor oefenen - in de vorm van "deliberate practice". Dat kun je omschrijven als "oefenen over de grens van je kunnen".

Niet elke vorm van oefenen helpt. "ervaring" alleen maakt je niet beter. Het gaat om een vorm van oefenen die je steeds een stapje verder brengt.

We gaan ervan uit dat dit voor programmeren ook geldt:

Dit betekent ook dat we gebruik willen maken van de kennis die er is over het verwerven van expertise.

Professionele literatuur over talent, experts en expertise

Populaire literatuur over talent, experts en expertise