Lesmateriaal
Ontwikkelen van lesmateriaal
- uitgangspunten
- manier van werken
Uitgangspunten
- concept-context aanpak (waar zinvol)
- modulaire aanpak; modules niet te groot
- onderscheid HAVO/VWO(?)
- doenende denkers, denkende doeners
- praktisch werk; programmeren/programmeervaardigheid als uitgangspunt (en als doel)
- waar mogelijk geschikt voor zelfstudie
- "kleine stappen" - met resultaat en evaluatie voor elke stap
- gericht op "mastery based learning" - je gaat pas verder als je de voorafgaande stappen beheerst.
Hoe ziet het resultaat eruit?
- leesmateriaal (eventueel met video's)
- naslag/referentie-materiaal
- self-assessments (formatieve toetsing)
- praktische opdrachten
- tutorials (nadoen; met uitleg en assessment-vragen)
- experimenten (zelf uitzoeken; o.a. aan de hand van leesmateriaal)
- eigen uitbreidingen
- Open Source/Creative Commons (CC-BY-SA)
- (dit betekent dat materiaal van elders ook aan deze eis moet voldoen)
Vgl.: aanpak bij Coderclass/ICT in de Wolken?
Manier van werken
- Agile aanpak
- sprints, met tussentijdse evaluatie en feedback
- themateam als "product owner"
- Themateam
- docenten
- externe experts (HO, bedrijfsleven)
- vakdidacticus (anders dan in ontwikkelteam)
- Ontwikkelteam
- Coordinator
- Vakdidacticus
- (inhoudelijke expertise?)
Brainstorm/kick-off
De eerste bijeenkomst is een brainstorm met het complete thema-team (een halve dag). Het doel hiervan is om in grote lijnen vast te stellen wat de inhoud van het materiaal kan zijn: welke concepten moeten aan de orde komen; welke contexten zijn relevant en geschikt voor de leerlingen. Ook wordt vastgesteld wat (in grote lijnen) de prioriteiten zijn: niet alles kan aan bod komen, er moeten keuzes gemaakt worden. Sommige onderwerpen zijn essentieel, andere "nice to have".
Het resultaat hiervan is een spreadsheet met deze concepten en contexten; deze wordt als "backlog" gebruikt bij de ontwikkeling van het lesmateriaal.
Zo mogelijk geeft een inhoudelijk expert een overzicht van enkele actuele ontwikkelingen en trends.