Growth mindset: verschil tussen versies
Regel 7: | Regel 7: | ||
: Wat verander je dan door training? (i) het vormen van verbindingen; (ii) het optimaliseren van verbindingen; (iii) het vormen van hersencellen. | : Wat verander je dan door training? (i) het vormen van verbindingen; (ii) het optimaliseren van verbindingen; (iii) het vormen van hersencellen. | ||
Dit is één van de fysiologische fundamenten onder de observaties dat expertise vooral bereikt wordt door intensief trainen: "deliberate practice": zie [[Expertise]] | Dit is één van de fysiologische fundamenten onder de observaties dat expertise vooral bereikt wordt door intensief trainen: "deliberate practice": zie [[Expertise and expert performance]] | ||
Maar om hiervan gebruik te maken, moet je dit in je houding en gedrag verwerken - "via een growth mindset naar deliberate practice naar expertise". | Maar om hiervan gebruik te maken, moet je dit in je houding en gedrag verwerken - "via een growth mindset naar deliberate practice naar expertise". |
Versie van 17 okt 2015 07:59
Growth Mindset: houding ten opzichte van leren
Carol Dweck heeft veel onderzoek gedaan naar de houding ten opzichte van leren. Zij maakt onderscheid tussen een fixed mindset en een growth mindset. Een fixed mindset gaat ervan uit dat de mogelijkheden om iets te leren van te voren vastliggen. Je kunt het leren, of je kunt het niet leren. Een growth mindset betekent dat je heel veel kunt leren - als je er maar gericht aan werkt.
We weten dat de hersenen heel erg plastisch zijn: je kunt deze veranderen door intensieve training. Dit gaat het beste op een jonge leeftijd, maar dit blijft je leven lang mogelijk.
- Wat verander je dan door training? (i) het vormen van verbindingen; (ii) het optimaliseren van verbindingen; (iii) het vormen van hersencellen.
Dit is één van de fysiologische fundamenten onder de observaties dat expertise vooral bereikt wordt door intensief trainen: "deliberate practice": zie Expertise and expert performance
Maar om hiervan gebruik te maken, moet je dit in je houding en gedrag verwerken - "via een growth mindset naar deliberate practice naar expertise".
- Mindset: The New Psychology of Success, Carol Dweck
boek(en)
- http://www.amazon.com/Mindset-The-New-Psychology-Success/dp/0345472322
- website: http://mindsetonline.com
video's
- Carol Dweck 'Teaching a growth mindset' at Young Minds 2013: https://www.youtube.com/watch?v=QmMJXvUmRh0 (45 min)
- Talks at Google - Carol Dweck: https://www.youtube.com/watch?v=-71zdXCMU6A (47 min)
Ook als docent moet je deze growth mindset uitstralen met je houding en gedrag, bijvoorbeeld in je taalgebruik.
- The power of "yet"/ Carol Dweck: The power of believing that you can improve (TED): http://www.ted.com/talks/carol_dweck_the_power_of_believing_that_you_can_improve (10 min)
- Gebruik "praise" voor de inspanning (proces): https://www.youtube.com/watch?v=NWv1VdDeoRY (5 min)
Simpel/kort uitgelegd: