Concepten: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
|||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{Zijbalk Concepten}} | |||
== Inleiding == | == Inleiding == | ||
Huidige versie van 14 okt 2015 om 09:44
Inleiding
Nadruk op conceptuele basis en principes
Voor Informatica 2.0 streven we naar onderwijs dat de concepten en principes van Informatica en ICT helder overbrengt. De technologie en de toepassingen in de ICT veranderen in hoog tempo. Als je wilt dat onderwijs op het gebied van Informatica en ICT voor de leerling van nu over 10 of 20 jaar voor hem nog betekenis heeft, zul je aandacht moeten schenken aan concepten en principes die veel minder snel veranderen, en die in een breed scala van contexten toepasbaar zijn.
- Zie de Uitgangspunten - Informatica als aantrekkelijk, uitdagend, relevant en actueel vak
Concept-Context benadering
In het onderwijs in de exacte vakken wordt tegenwoordig vaak de Concept-Context benadering gebruikt. Abstracte concepten worden geïntroduceerd in een context die betekenis heeft voor de leerlingen. Later leren zijn om deze concepten ook in andere contexten te herkennen en toe te passen. (Dit is overigens veruit de lastigste stap.)
Als we deze Concept-Context benadering willen toepassen op de concepten uit de Informatica en ICT, dan geeft dat de volgende mogelijkheden:
Informatica gaat over mensen
Een belangrijke vraag is hoe je je als mens moet of kunt verhouden ten opzichte van computers en robots (ICT systemen). Hoe ziet de taakverdeling tussen mens en computer eruit? Wat is mogelijk, wat is wenselijk?
Concepten
- Informatie: Vorm en betekenis
- Informatie: Structuur
- Informatieprocessen
- 3-lagen model
- Interface
- Bouwen
- Virtualisatie
Informatieprocessen
- Informatieprocessen
- Dupliceren
- Transporteren
- Opslaan en terughalen
- Representeren
- Interpreteren
- Rekenen
Werkwijzen
Denkwijzen
Contexten
Zie ook: Buitenland