DOT programmeren/beschikbaar materiaal: verschil tussen versies

Uit Inf20
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Regel 18: Regel 18:
* met de meest geschikte voorbeelden gaan we met leerlingen aan de slag, om te kijken hoe dit materiaal in de praktijk bevalt.
* met de meest geschikte voorbeelden gaan we met leerlingen aan de slag, om te kijken hoe dit materiaal in de praktijk bevalt.
** als het kan, proberen we dit op een meetbare manier te doen.
** als het kan, proberen we dit op een meetbare manier te doen.
== De eerste 10-20 uur ==
=== code.org ===
Code.org heeft veel geschikt materiaal, op verschillende niveaus.
* het materiaal is vrij beschikbaar (licentie?)
*
* code.org
** studio.code.org

Versie van 14 okt 2015 09:04

DOT programmeren
  1. Problemen
  2. Beschikbaar materiaal
  3. Hulpmiddelen
  4. Keuzes en prioriteiten

Manier van werken

Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Beschikbaar materiaal

Welke eisen stellen we aan het materiaal?

Er is heel veel materiaal om te leren programmeren. Maar niet alle materiaal voldoet aan onze eisen:

  • geschikt voor de doelgroep (leeftijd, taalgebruik, niveau)
  • goed (didactisch) opgebouwd
  • compleet - zodat alle elementen die je nodig hebt, goed uitgelegd worden.
  • vrij beschikbaar (CC-BY of CC-BY-SA licentie)
  • aan te passen aan de lokale omstandigheden

Het materiaal moet ook helpen om de eerder genoemde problemen aan te pakken.

We geven hier een overzicht van het materiaal dat in onze ogen redelijk geschikt is, met een bijbehorende evaluatie.

  • eerst bekijken we met een aantal docenten het materiaal, in het licht van de gestelde eisen;
  • met de meest geschikte voorbeelden gaan we met leerlingen aan de slag, om te kijken hoe dit materiaal in de praktijk bevalt.
    • als het kan, proberen we dit op een meetbare manier te doen.

De eerste 10-20 uur

code.org

Code.org heeft veel geschikt materiaal, op verschillende niveaus.

  • het materiaal is vrij beschikbaar (licentie?)
  • code.org
    • studio.code.org