DOT programmeren/problemen: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Regel 4: | Regel 4: | ||
In het programmeer-onderwijs moet je rekening houden met de verschillende problemen die leerlingen kunnen hebben. Dit zijn problemen van allerlei soorten: | In het programmeer-onderwijs moet je rekening houden met de verschillende problemen die leerlingen kunnen hebben. Dit zijn problemen van allerlei soorten: | ||
== "karakter"-problemen | |||
* programmeren vereist doorzettingsvermogen: het lukt niet altijd de eerste keer, sommige concepten en opdrachten zijn gewoon lastig; | * programmeren vereist doorzettingsvermogen: het lukt niet altijd de eerste keer, sommige concepten en opdrachten zijn gewoon lastig; | ||
* als je programmeert maak je fouten: daar moet je mee leren omgaan; | * als je programmeert maak je fouten: daar moet je mee leren omgaan; | ||
== conceptuele problemen == | |||
* sommige concepten zijn lastig te begrijpen; | |||
* misconcepties: als je een concept verkeerd begrijpt, kan dit de toepassing en de volgende stappen in het leerproces blokkeren; |
Versie van 13 okt 2015 12:38
Problemen bij het leren en onderwijzen van programmeren
In het programmeer-onderwijs moet je rekening houden met de verschillende problemen die leerlingen kunnen hebben. Dit zijn problemen van allerlei soorten:
== "karakter"-problemen
- programmeren vereist doorzettingsvermogen: het lukt niet altijd de eerste keer, sommige concepten en opdrachten zijn gewoon lastig;
- als je programmeert maak je fouten: daar moet je mee leren omgaan;
conceptuele problemen
- sommige concepten zijn lastig te begrijpen;
- misconcepties: als je een concept verkeerd begrijpt, kan dit de toepassing en de volgende stappen in het leerproces blokkeren;