DOT programmeren/uitgangspunten: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
|||
Regel 6: | Regel 6: | ||
Dit stelt wel hoge eisen aan de didactiek. Als programmeren een keuzevak is, en een student heeft een probleem om dit onder de knie te krijgen, dan is dat het probleem van de student. Als programmeren voor alle leerlingen verplicht is, en een leerling heeft daar moeite mee, dan is dat het probleem van de school en van de docent, meer nog dan van de leerling. De didactiek van het programmeren lijkt ons momenteel onvoldoende ontwikkeld om hier goed mee om te gaan. | Dit stelt wel hoge eisen aan de didactiek. Als programmeren een keuzevak is, en een student heeft een probleem om dit onder de knie te krijgen, dan is dat het probleem van de student. Als programmeren voor alle leerlingen verplicht is, en een leerling heeft daar moeite mee, dan is dat het probleem van de school en van de docent, meer nog dan van de leerling. De didactiek van het programmeren lijkt ons momenteel onvoldoende ontwikkeld om hier goed mee om te gaan. | ||
Het is ook niet duidelijk of iedere leerling (of veruit de meeste leerlingen) kunnen leren programmeren. Kun je dit vergelijken met het leren lezen, schrijven, en rekenen? Voorlopig gaan we ervan uit dat dit het geval is. | |||
Een andere open vraag is vanaf welke leeftijd leerlingen kunnen programmeren. Er zijn landen waar leerlingen vanaf 7 jaar de eerste programmeerlessen krijgen. Dit hoeft niet altijd in de vorm van een programma dat uitgevoerd wordt door een computer: ook met "unplugged" varianten kun je al een eind komen. |
Versie van 13 okt 2015 12:27
Programmeren voor iedereen
We gaan ervan uit dat elke leerling de kans verdient om te leren programmeren.
Dit stelt wel hoge eisen aan de didactiek. Als programmeren een keuzevak is, en een student heeft een probleem om dit onder de knie te krijgen, dan is dat het probleem van de student. Als programmeren voor alle leerlingen verplicht is, en een leerling heeft daar moeite mee, dan is dat het probleem van de school en van de docent, meer nog dan van de leerling. De didactiek van het programmeren lijkt ons momenteel onvoldoende ontwikkeld om hier goed mee om te gaan.
Het is ook niet duidelijk of iedere leerling (of veruit de meeste leerlingen) kunnen leren programmeren. Kun je dit vergelijken met het leren lezen, schrijven, en rekenen? Voorlopig gaan we ervan uit dat dit het geval is.
Een andere open vraag is vanaf welke leeftijd leerlingen kunnen programmeren. Er zijn landen waar leerlingen vanaf 7 jaar de eerste programmeerlessen krijgen. Dit hoeft niet altijd in de vorm van een programma dat uitgevoerd wordt door een computer: ook met "unplugged" varianten kun je al een eind komen.