Interface: verschil tussen versies

Uit Inf20
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met '== Interface == Een interface is een vast omlijnd contactpunt tussen de aanbieder van een dienst of product, en de gebruiker daarvan. Een interface vormt een dubb...')
 
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 15: Regel 15:
Voorbeelden:
Voorbeelden:
* hardware-interfaces (USB,
* hardware-interfaces (USB,
== Wat moet je weten over interfaces? ==
=== Gebruik ===
Houd je aan de regels van het gedocumenteerde interface. Soms is het mogelijk om ongedocumenteerde eigenschappen te gebruiken; dit kan een werkende oplossing opleveren. Maar er is geen enkele garantie dat dit in de toekomst ook het geval zal zijn.
=== Definitie ===
Probeer een interface zo te definiëren dat (i) het gebruik gemakkelijk is, en zo min mogelijk aanleiding geeft tot fouten; (ii) dit stabiel kan blijven, bij veranderingen die te voorzien zijn.

Versie van 10 nov 2014 08:21

Interface

Een interface is een vast omlijnd contactpunt tussen de aanbieder van een dienst of product, en de gebruiker daarvan.

Een interface vormt een dubbelzijdige abstractie:

  • de definitie of implementatie hoeft alleen aan het interface te voldoen. Daarmee abstraheer je van de details van het gebruik.
  • voor het gebruik is alleen het interface van belang. Daarmee abstraheer je van de details van de implementatie.

Interfaces zijn vaak gestandaardiseerd. Dit is van belang als er meerdere aanbieders zijn van hetzelfde interface.

Interfaces komen ook buiten de ICT voor: denk bijvoorbeeld aan het stopcontact, of het gebruikersinterface van een auto.

Binnen de ICT komen interfaces op alle niveaus voor, van hardware-interfaces als USB, via procedures en functies als interface, tot gebruikersinterfaces van operating systems en toepassingen.

Voorbeelden:

  • hardware-interfaces (USB,

Wat moet je weten over interfaces?

Gebruik

Houd je aan de regels van het gedocumenteerde interface. Soms is het mogelijk om ongedocumenteerde eigenschappen te gebruiken; dit kan een werkende oplossing opleveren. Maar er is geen enkele garantie dat dit in de toekomst ook het geval zal zijn.

Definitie

Probeer een interface zo te definiëren dat (i) het gebruik gemakkelijk is, en zo min mogelijk aanleiding geeft tot fouten; (ii) dit stabiel kan blijven, bij veranderingen die te voorzien zijn.