DOT programmeren/werkwijze/15 okt 2015: verschil tussen versies
Regel 13: | Regel 13: | ||
=== Lezen, kijken === | === Lezen, kijken === | ||
We willen programmeeronderwijs bieden waarin de leerlingen echt goed worden in de basis van het programmeren. Ze moeten hierbij ook voor zichzelf, en in hun omgeving, het "badass" gevoel hebben. Hiervoor moet het materiaal informatica-technisch in orde zijn, maar ook op andere niveau's moeten we dit goed aanpakken. Hieronder staan enkele verwijzingen die te maken hebben met houding en gedrag, en met de manier waarop mensen leren en expertise verwerven. Dit laatste komt | We willen programmeeronderwijs bieden waarin de leerlingen echt goed worden in de basis van het programmeren. Ze moeten hierbij ook voor zichzelf, en in hun omgeving, het "badass" gevoel hebben. Hiervoor moet het materiaal informatica-technisch in orde zijn, maar ook op andere niveau's moeten we dit goed aanpakken. Hieronder staan enkele verwijzingen die te maken hebben met houding en gedrag, en met de manier waarop mensen leren en expertise verwerven. Dit laatste komt later uitgebreider aan de orde. | ||
==== [[Badass]] - Kathy Sierra ==== | ==== [[Badass]] - Kathy Sierra ==== |
Versie van 15 okt 2015 14:46
Huiswerk
Inventariseren van problemen en vragen
- waar loop je als docent tegenaan, bij het programmeeronderwijs?
- wat houd je tegen om een stap vooruit te zetten bij het verbeteren van je programmeeronderwijs?
- waar lopen leerlingen tegenaan, bij het leren programmeren?
Ik heb ook reacties gevraagd van de andere docenten in het netwerk. De samenvatting van deze reacties komt te staan op DOT programmeren/problemen.
Lezen, kijken
We willen programmeeronderwijs bieden waarin de leerlingen echt goed worden in de basis van het programmeren. Ze moeten hierbij ook voor zichzelf, en in hun omgeving, het "badass" gevoel hebben. Hiervoor moet het materiaal informatica-technisch in orde zijn, maar ook op andere niveau's moeten we dit goed aanpakken. Hieronder staan enkele verwijzingen die te maken hebben met houding en gedrag, en met de manier waarop mensen leren en expertise verwerven. Dit laatste komt later uitgebreider aan de orde.
Badass - Kathy Sierra
- video - making badadd developers: https://www.youtube.com/watch?v=FKTxC9pl-WM
- als je meer tijd en zin hebt:
- boek: Kathy Sierra, Badass: Making Users Awesome (http://shop.oreilly.com/product/0636920036593.do)
- lees dit als "Making my students awesome".
Dit is een populaire uitwerking van een aantal theorieën over leren en het verwerven van expertise. (Uit de wereld van de cognitieve psychologie en professionele training; minder bekend in de onderwijswereld?)
Hier komen we later uitgebreider op terug.
Growth mindset - Carol Dweck
- in elk geval: de korte video's
- The power of "yet"/ Carol Dweck: The power of believing that you can improve (TED): http://www.ted.com/talks/carol_dweck_the_power_of_believing_that_you_can_improve (10 min)
- Gebruik "praise" voor de inspanning (proces): https://www.youtube.com/watch?v=NWv1VdDeoRY (5 min)
- de korte uitleg:
- als je meer tijd hebt:
- Carol Dweck 'Teaching a growth mindset' at Young Minds 2013: https://www.youtube.com/watch?v=QmMJXvUmRh0 (45 min)
- Talks at Google - Carol Dweck: https://www.youtube.com/watch?v=-71zdXCMU6A (47 min)