DOT programmeren/werkwijze: verschil tussen versies
Regel 21: | Regel 21: | ||
* leerlingen kunnen op elk moment passende opdrachten krijgen | * leerlingen kunnen op elk moment passende opdrachten krijgen | ||
** passend wat niveau betreft | ** passend wat niveau betreft | ||
** passend wat interesse en profiel betreft | ** passend wat interesse en profiel betreft ("de verschillen tussen de leerlingen zijn erg groot") | ||
* leerlingen krijgen direct feedback over hun uitwerkingen | |||
("de verschillen tussen de leerlingen zijn erg groot") | * leerlingen kunnen direct feedback geven op het materiaal | ||
* docenten krijgen inzicht in de vorderingen van de leerlingen | |||
* docenten krijgen feedback over hun onderwijs | |||
* materiaal-ontwikkelaars krijgen feedback over hun materiaal. |
Versie van 14 okt 2015 13:30
Wat is een DOT? Waarom een DOT?
Bij de traditionele manier van (na)scholing staat de overdracht van kennis centraal. Dit gebeurt vaak door middel van presentaties, met in het beste geval enkele oefeningen. De uitwerking hiervan in de dagelijkse praktijk wordt aan de deelnemers overgelaten. Het blijkt dat deze laatste stap zo lastig is, dat deze er vaak bij inschiet, of maar heel beperkt gebeurt.
Het idee van een DOT is om deze praktijk veel centraler te stellen:
- docenten werken samen, onder deskundige begeleiding, aan de ontwikkeling van lesmateriaal voor eigen gebruik;
In de DOT programmeren willen we nog een stap verder gaan:
DOT programmeren
e-learning
We beschouwen e-learning als een belangrijk hulpmiddel bij het leren programmeren. Omdat je bij het programmeren toch meestal een computer gebruikt, ligt het voor de hand om deze breder in te zetten dan alleen voor het uitvoeren van de programma's van de leerlingen.
Door het gebruik van e-learning hopen we het volgende te bereiken:
- leerlingen kunnen in hun eigen tempo werken.
- leerlingen kunnen op elk moment passende opdrachten krijgen
- passend wat niveau betreft
- passend wat interesse en profiel betreft ("de verschillen tussen de leerlingen zijn erg groot")
- leerlingen krijgen direct feedback over hun uitwerkingen
- leerlingen kunnen direct feedback geven op het materiaal
- docenten krijgen inzicht in de vorderingen van de leerlingen
- docenten krijgen feedback over hun onderwijs
- materiaal-ontwikkelaars krijgen feedback over hun materiaal.