Concepten: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
|||
Regel 8: | Regel 8: | ||
Als we deze Concept-Context benadering willen toepassen op de concepten uit de Informatica en ICT, dan geeft dat de volgende mogelijkheden: | Als we deze Concept-Context benadering willen toepassen op de concepten uit de Informatica en ICT, dan geeft dat de volgende mogelijkheden: | ||
== Concepten == | |||
* Informatie: [[Vorm en betekenis]] | |||
* Informatie: structuur | |||
* [[Informatieprocessen]] | |||
* [[3-lagen model]] | |||
Versie van 11 nov 2014 08:43
Inleiding
Nadruk op conceptuele basis en principes
Voor Informatica 2.0 streven we naar onderwijs dat de concepten en principes van Informatica en ICT helder overbrengt. De technologie en de toepassingen in de ICT veranderen in hoog tempo. Als je wilt dat onderwijs op het gebied van Informatica en ICT voor de leerling van nu over 10 of 20 jaar voor hem nog betekenis heeft, zul je aandacht moeten schenken aan concepten en principes die veel minder snel veranderen, en die in een breed scala van contexten toepasbaar zijn.
Concept-Context benadering
In het onderwijs in de exacte vakken wordt tegenwoordig vaak de Concept-Context benadering gebruikt. Abstracte concepten worden geïntroduceerd in een context die betekenis heeft voor de leerlingen. Later leren zijn om deze concepten ook in andere contexten te herkennen en toe te passen. (Dit is overigens veruit de lastigste stap.)
Als we deze Concept-Context benadering willen toepassen op de concepten uit de Informatica en ICT, dan geeft dat de volgende mogelijkheden:
Concepten
- Informatie: Vorm en betekenis
- Informatie: structuur
- Informatieprocessen
- 3-lagen model
Zie ook: Buitenland