Curriculum: verschil tussen versies

Uit Inf20
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Regel 17: Regel 17:
Voor het curriculum gaan we uit van een modulaire opzet, waarbij we de omvang van een module (net als bij het vak NLT) stellen op 40 slu.
Voor het curriculum gaan we uit van een modulaire opzet, waarbij we de omvang van een module (net als bij het vak NLT) stellen op 40 slu.
* het schooljaar wordt meestal verdeeld in 4 periodes (40 weken in totaal)
* het schooljaar wordt meestal verdeeld in 4 periodes (40 weken in totaal)
* een module komt dan ongeveer overeen met een periode (10 weken van 4 slu per week.)
* een module komt dan ongeveer overeen met een periode (10 weken van 4 slu per week, of 8 weken van 5 slu per week.)


=== Kleinere modules ===
=== Kleinere modules ===

Versie van 24 jan 2013 14:46

Informatica 2.0

Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Inleiding

Het vak Informatica is een keuzevak voor het examen in de bovenbouw van de HAVO en het VWO, met een totale omvang is 440 studielastuur (slu) voor VWO, 320 slu voor HAVO. Voor het curriculum hanteren we verder de volgende uitgangspunten:

  • er is een verplicht deel en een keuzedeel
    • het verplichte deel heeft twee doelstellingen: (i) het bieden van een gemeenschappelijke basis; (ii) een oriëntatie op het keuzeprogramma
  • we maken onderscheid tussen HAVO en VWO - wat betreft niveau, en mogelijk ook onderwerpen en focus
    • het moet voor een HAVO-leerling mogelijk zijn om modules op VWO-niveau te volgen.

Het huidige examenprogramma

Modulaire opzet

Voor het curriculum gaan we uit van een modulaire opzet, waarbij we de omvang van een module (net als bij het vak NLT) stellen op 40 slu.

  • het schooljaar wordt meestal verdeeld in 4 periodes (40 weken in totaal)
  • een module komt dan ongeveer overeen met een periode (10 weken van 4 slu per week, of 8 weken van 5 slu per week.)

Kleinere modules

Voor het verplichte deel kunnen we ook werken met kleinere modules, bijvoorbeeld van 2 of 4 weken, voor het verzorgen van een inleiding in een bepaald onderwerp. Voor sommige leerlingen is deze inleiding voldoende als basiskennis, andere leerlingen kunnen de kennis in een grotere module verder verdiepen.

Door middel van deze kleinere modules kunnen we twee doelstellingen combineren:

  • het bieden van (verplichte) basiskennis
  • het bieden van oriëntatiemogelijkheden
    • deze oriëntatie (en "verplichte confrontatie") is nodig voor onderwerpen waar leerlingen niet uit eigen initiatief kennis mee maken.

Verplicht deel

Keuzedeel