Resources: verschil tussen versies

Uit Inf20
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
 
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 75: Regel 75:


Bij dit materiaal zijn ''teacher guides'' beschikbaar.
Bij dit materiaal zijn ''teacher guides'' beschikbaar.
=== Google -exploring computational thinking ===
* https://www.google.com/edu/resources/programs/exploring-computational-thinking/


== UK/Engeland ==
== UK/Engeland ==
Regel 84: Regel 88:


== Zwitserland ==
== Zwitserland ==
=== Tiger Jython ===


* Tiger Jython - http://www.tigerjython.ch
* Tiger Jython - http://www.tigerjython.ch
Regel 105: Regel 111:
== Anders ==
== Anders ==


=== iPython Notebook ===
=== Jupyter Notebook ===


zie [[iPython Notebook]]
zie [[Jupyter Notebook]]


=== Thinking like a computer scientist ===
=== Thinking like a computer scientist ===

Huidige versie van 14 mei 2017 om 09:11

Materiaal

Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Materiaal voor Informatica 2.0

We hebben dit materiaal hier in eerste instantie per land en per aanbieder georganiseerd. Elk land heeft zijn eigen regels en manier van werken in het onderwijs, en deze vind je voor een deel terug in het materiaal.

Creative computing - with Scratch

USA

Code.org

Code.org is één van de organisaties die invulling geeft aan het Computer Science Principles programma van Collegeboard. Collegeboard is de organisatie die in de USA verantwoordelijk is voor de AP-programma's (Advanced Placement; keuzevakken op een hoger niveau).

Via de 3rd-party pagina van code.org kun je ook een overzicht vinden van enkele andere aanbieders.

Het materiaal van code.org kun je vertalen in het Nederlands. Voor een (klein) deel is dit al gedaan.

Ook leerlingen zouden hieraan een nuttige bijdrage kunnen leveren.

Het materiaal van code.org, met uitzondering van de video's en de vormgeving (artwork), is beschikbaar onder de CC-BY-SA-NC 4.0 licentie. Het materiaal mag vrijelijk gebruikt worden voor niet-commerciële informatica-cursussen.

Other than the proprietary videos and artwork mentioned above, all curriculum and tutorial materials developed by Code.org are licensed to you for use under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Unported License. More information about this license can be found at: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/. Code.org grants you a non-exclusive, transferable, non-sublicensable, limited right and license to access, view, use, and display the Code.org curriculum and tutorial materials. The Code.org curriculum and tutorial materials may only be used for non-commercial, computer science educational purposes.

Je kunt het materiaal niet aanpassen: de opbouw en inhoud van de lessen is voor iedereen gelijk.

De onderwijsfilosofie van code.org: https://code.org/educate/curriculum-philosophy

Code.org biedt een omgeving waarin de leerlingen hun opdrachten kunnen uitvoeren. Als docent kun een klas (onderwerp en groep leerlingen) invoeren, en de vorderingen hiervan volgen.

Code.org biedt ook professionalisering voor docenten aan - van basisschool tot High School. Een deel van dit materiaal kan on-line gevolgd worden. Daarnaast worden (in de USA) workshops georganiseerd.

Collegeboard

/Collegeboard

Mobile CSP

Mobile CSP is een invulling van het CS Principles programma.

Als programmeertaal/omgeving wordt App Inventor gebruikt.

Het materiaal is beschikbaar onder een CC licentie.

Voor Mobile CSP is een professionaliseringsprogramma beschikbaar (online).

Beauty & Joy of Computing

BJoC is een cursus van Berkeley, in eerste instantie bedoeld als inleiding CS voor niet-CS studenten. Ook voor de bovenbouw VO is dit materiaal goed te gebruiken.

Als programmeertaal gebruikt deze cursus Snap!, een uitgebreide versie van Scratch. Hierdoor zijn in het bijzonder de functionele en object-georiënteerde paradigma's mogelijk.

Sommigen beschrijven Snap! als "Scheme in een Scratch-jasje".

Dit materiaal is Engelstalig. Er is geen mogelijkheid om dit in het Nederlands te vertalen (via hun website).

Bij dit materiaal zijn teacher guides beschikbaar.

Google -exploring computational thinking

UK/Engeland

Het onderwijs is in de UK per "land" georganiseerd. Engeland en Schotland hebben hun eigen onderwijssysteem. Wales volgt meestal het Engelse systeem.

Computing at School

Zwitserland

Tiger Jython

  • Tiger Jython - http://www.tigerjython.ch
    • Dit (online) boek met bijbehorend materiaal/omgeving is er in een Duitse, Franse, en Engelstalige versie.
    • De eerste hoofdstukken, een inleiding in het programmeren met Turtle Graphics, zijn al in het basisonderwijs bruikbaar (volgens de auteurs).
TigerJython consists of online teaching materials and a development environment specially designed for education. The online teaching materials begin with turtle graphics, but then continue on with topics reaching from the programming of Lego robots, multimedia, and computer games to databases and stochastic simulations. TigerJython is suitable for use both in the classroom and for self-study due to its modular structure and its numerous examples and exercises. The first chapters can already be used in introductory computer science courses in elementary schools (in Switzerland S1). As a whole, the choice of topics and the material's scope correspond to a basic course of computer science at grammar schools.

Nieuw Zeeland

CS Unplugged

CS Field Guide

Anders

Jupyter Notebook

zie Jupyter Notebook

Thinking like a computer scientist