Verwerven van expertise: verschil tussen versies

Uit Inf20
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
 
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
== Experts: expertise en het verwerven daarvan ==
== Experts: expertise en het verwerven daarvan ==
In veel gebieden is het niet het talent dat het uiteindelijke niveau van presteren bepaalt, maar de hoeveelheid oefening ("deliberate practice"). Dit geldt bijvoorbeeld voor muziek, sport,
In dit verband wordt vaak de regel van "10.000 uur" genoemd. Veel musici die op het niveau van de wereldtop presteren, hebben voor hun 20e al zo'n 10.000 uur besteed aan "deliberate practice". Dit geldt ook voor schakers, e.d., en voor veel sporten.
: Aanleg is wel belangrijk, en soms heb je te maken met fysieke voor- en nadelen. (Bij basketball is het een voordeel als je wat langer bent.). Maar het is niet voldoende, en ook niet beslist noodzakelijk. Aanleg maakt het meestal wel gemakkelijker, zeker in het begin. Maar voor de lange termijn is het onderdeel "deliberate practice" doorslaggevend, ook voor de meest getalenteerden.
"Ervaring" alleen is onvoldoende. In sommige gevallen neemt door ervaring het niveau van presteren af. Ook voor experts geldt dat "deliberate practice" een onderdeel is van hun (vrijwel) dagelijkse praktijk.


== Deliberate practice ==
== Deliberate practice ==
Wat zijn kenmerken van "deliberate practice"?
* dit is oefenen buiten je comfort zone: dit betekent dat je regelmatig fouten maakt
** je hebt een omgeving nodig die je feedback geeft over je pogingen.
** je moet in elk geval weten of het lukt of niet - denk bijvoorbeeld aan een basketballer: die ziet wel of de bal in de basket terechtkomt;
** bij voorkeur heb je ook feedback over je proces (manier van werken); een docent kan bijvoorbeeld vertellen dat je je arm iets anders moet houden;
Hoe kan "deliberate practice" eruit zien voor programmeren?


== Referenties ==
== Referenties ==

Huidige versie van 14 okt 2015 om 13:57

Experts: expertise en het verwerven daarvan

In veel gebieden is het niet het talent dat het uiteindelijke niveau van presteren bepaalt, maar de hoeveelheid oefening ("deliberate practice"). Dit geldt bijvoorbeeld voor muziek, sport,

In dit verband wordt vaak de regel van "10.000 uur" genoemd. Veel musici die op het niveau van de wereldtop presteren, hebben voor hun 20e al zo'n 10.000 uur besteed aan "deliberate practice". Dit geldt ook voor schakers, e.d., en voor veel sporten.

Aanleg is wel belangrijk, en soms heb je te maken met fysieke voor- en nadelen. (Bij basketball is het een voordeel als je wat langer bent.). Maar het is niet voldoende, en ook niet beslist noodzakelijk. Aanleg maakt het meestal wel gemakkelijker, zeker in het begin. Maar voor de lange termijn is het onderdeel "deliberate practice" doorslaggevend, ook voor de meest getalenteerden.

"Ervaring" alleen is onvoldoende. In sommige gevallen neemt door ervaring het niveau van presteren af. Ook voor experts geldt dat "deliberate practice" een onderdeel is van hun (vrijwel) dagelijkse praktijk.

Deliberate practice

Wat zijn kenmerken van "deliberate practice"?

  • dit is oefenen buiten je comfort zone: dit betekent dat je regelmatig fouten maakt
    • je hebt een omgeving nodig die je feedback geeft over je pogingen.
    • je moet in elk geval weten of het lukt of niet - denk bijvoorbeeld aan een basketballer: die ziet wel of de bal in de basket terechtkomt;
    • bij voorkeur heb je ook feedback over je proces (manier van werken); een docent kan bijvoorbeeld vertellen dat je je arm iets anders moet houden;


Hoe kan "deliberate practice" eruit zien voor programmeren?

Referenties

Handboeken

  • The Cambridge Handbook of Experts and Expertise

Populaire uitwerkingen

In een aantal populaire boeken wordt deze boodschap, over talent, expertise, en deliberate practice uitgewerkt:

Badass

In het boek Badass vind je een begrijpelijke en praktische uitwerking van een aantal belangrijke principes voor het verwerven van expertise. Een eerste kennismaking met een aantal van deze ideeën vind je in de video:

Voor leerlingen

Voor leerlingen is het belangrijk om hiervan kennis te hebben. Dit sluit direct aan bij de ideeën van , over de "Growth Mindset".