DOT programmeren/beschikbaar materiaal: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 18: | Regel 18: | ||
* met de meest geschikte voorbeelden gaan we met leerlingen aan de slag, om te kijken hoe dit materiaal in de praktijk bevalt. | * met de meest geschikte voorbeelden gaan we met leerlingen aan de slag, om te kijken hoe dit materiaal in de praktijk bevalt. | ||
** als het kan, proberen we dit op een meetbare manier te doen. | ** als het kan, proberen we dit op een meetbare manier te doen. | ||
== De eerste 10-20 uur == | |||
=== code.org === | |||
Code.org heeft veel geschikt materiaal, op verschillende niveaus. | |||
* het materiaal is vrij beschikbaar (licentie?); | |||
* het materiaal is in het Nederlands beschikbaar, of kan in het Nederlands vertaald worden; | |||
* als docent kun je je leerlingen in een klas plaatsen, en de vorderingen van de leerlingen volgen. | |||
* leerlingen kunnen hun oplossingen delen. | |||
(Voor zover ik weet, kun je niet je eigen lessen samenstellen.) | |||
* code.org | |||
** studio.code.org |
Huidige versie van 14 okt 2015 om 09:05
Beschikbaar materiaal
Welke eisen stellen we aan het materiaal?
Er is heel veel materiaal om te leren programmeren. Maar niet alle materiaal voldoet aan onze eisen:
- geschikt voor de doelgroep (leeftijd, taalgebruik, niveau)
- goed (didactisch) opgebouwd
- compleet - zodat alle elementen die je nodig hebt, goed uitgelegd worden.
- vrij beschikbaar (CC-BY of CC-BY-SA licentie)
- aan te passen aan de lokale omstandigheden
Het materiaal moet ook helpen om de eerder genoemde problemen aan te pakken.
We geven hier een overzicht van het materiaal dat in onze ogen redelijk geschikt is, met een bijbehorende evaluatie.
- eerst bekijken we met een aantal docenten het materiaal, in het licht van de gestelde eisen;
- met de meest geschikte voorbeelden gaan we met leerlingen aan de slag, om te kijken hoe dit materiaal in de praktijk bevalt.
- als het kan, proberen we dit op een meetbare manier te doen.
De eerste 10-20 uur
code.org
Code.org heeft veel geschikt materiaal, op verschillende niveaus.
- het materiaal is vrij beschikbaar (licentie?);
- het materiaal is in het Nederlands beschikbaar, of kan in het Nederlands vertaald worden;
- als docent kun je je leerlingen in een klas plaatsen, en de vorderingen van de leerlingen volgen.
- leerlingen kunnen hun oplossingen delen.
(Voor zover ik weet, kun je niet je eigen lessen samenstellen.)
- code.org
- studio.code.org