Concepten/Vergelijking met K12-framework: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
|||
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
Indeling van het framework: | Indeling van het framework: | ||
# | # Asking questions (for science) and defining problems (for engineering) | ||
# | # Developing and using models | ||
# | # Planning and carrying out investigations | ||
# | # Analyzing and interpreting data | ||
# | # Using mathematics and computational thinking | ||
# | # Constructing explanations (for science) and designing solutions (for engineering) | ||
# | # Engaging in argument from evidence | ||
# | # Obtaining, evaluating, and communicating information | ||
== Asking questions, defining problems == | == Asking questions, defining problems == | ||
Regel 24: | Regel 24: | ||
In de andere ingenieurswetenschappen worden modellen gebruikt bij het ''ontwerpen'' van het product, bijvoorbeeld om de eigenschappen ervan te voorspellen. De modellen die je hiervoor gebruikt zijn geen onderdeel van het product zelf, maar een gedeeltelijke beschrijving van het product en van de omgeving waarin het gebruikt wordt. | In de andere ingenieurswetenschappen worden modellen gebruikt bij het ''ontwerpen'' van het product, bijvoorbeeld om de eigenschappen ervan te voorspellen. De modellen die je hiervoor gebruikt zijn geen onderdeel van het product zelf, maar een gedeeltelijke beschrijving van het product en van de omgeving waarin het gebruikt wordt. | ||
In de Informatica/ICT vormen modellen een essentieel onderdeel van het product. | In de Informatica/ICT vormen modellen een essentieel onderdeel van het product zelf. |
Huidige versie van 18 mei 2015 om 09:39
Indeling van het framework:
- Asking questions (for science) and defining problems (for engineering)
- Developing and using models
- Planning and carrying out investigations
- Analyzing and interpreting data
- Using mathematics and computational thinking
- Constructing explanations (for science) and designing solutions (for engineering)
- Engaging in argument from evidence
- Obtaining, evaluating, and communicating information
Asking questions, defining problems
De tegenhanger voor fundamentele vragen in de natuurwetenschappen is voor mij eerder de droom, dan het probleem.
- De natuurkundige vraagt: hoe komen we hier op aarde?
- De ingenieur vraagt: hoe komen we op de maan?
De volgende stap voor de ingenieur zou je kunnen beschouwen als het beschrijven van een probleem - maar het duurt even voordat je dat goed geformuleerd hebt.
Developing and using models
In de natuurwetenschappen gebruik je modellen als onderdeel van het maken van een theoretisch bouwwerk.
In de andere ingenieurswetenschappen worden modellen gebruikt bij het ontwerpen van het product, bijvoorbeeld om de eigenschappen ervan te voorspellen. De modellen die je hiervoor gebruikt zijn geen onderdeel van het product zelf, maar een gedeeltelijke beschrijving van het product en van de omgeving waarin het gebruikt wordt.
In de Informatica/ICT vormen modellen een essentieel onderdeel van het product zelf.